جدول وزن میلگرد

میلگرد یکی از مصالح مورد استفاده و کاربردی در صنایع ساخت و ساز است که در انواع و سایز های مختلف وجود دارد. معمولا برای اندازه گیری وزن میلگرد، از فرمول خاصی استفاده می کنند که در آن، پارامتر هایی مانند قطر و طول میلگرد نیز قابل ارزیابی هستند. اما سوالی که به وجود می آید این است که میلگردها در شاخه های چند متری تولید و عرضه می شوند؟ در این مورد باید بگوییم که معمولا میلگرد ها را در اندازه های 12 متری تولید می کنند که این اندازه ها در دستگاه بندیل ایجاد می شود. در ادامه این مطلب، به بررسی وزن و سایز انواع میلگرد فولادی می پردازیم.

 جدول وزن میلگرد

جدول وزن و سایز بندی میلگرد

برای محاسبه وزن میلگرد، ابتدا باید قطر آن را در نظر بگیریم. سپس از فرمول زیر استفاده می‌کنیم:
وزن = طول × مساحت قطر های متقابل × وزن واحد
در اینجا، مساحت قطرهای متقابل، به معنای مساحت میلگرد در محلی است که قطرهای متقابل با هم برخورد می‌کنند. برای مثال، اگر قطر میلگرد 12 متری 10 میلی متر باشد و وزن واحد آن برابر با 0.617 کیلوگرم بر متر مربع باشد، میتوانیم وزن میلگرد را به صورت زیر محاسبه کنیم:
وزن (کیلوگرم) = 12 (متر) × (π × (0.01 متر)²) × 0.617 (کیلوگرم بر متر مربع)
با حل این عبارت، میتوانیم وزن میلگرد 12 متری را بدست آوریم.
در جدول زیر به بررسی وزن هر شاخه میلگرد و سایز متناظر آن می پردازیم:

                                                                                                      وزن میلگرد 12 متری
وزن شاخه 12 متری میلگرد (kg) سایز میلگرد (mm)
5 8
8 10
11 12
15 14
19 16
24 18
30 20
36 22
47 25
58 28
76 32
96 36

هر شاخه میلگرد چند متر است؟

میلگردها در ساختمان سازی برای افزایش مقاومت کششی بتن استفاده می‌شوند. این مصالح، در دو نوع ساده و آجدار تولید می‌شوند.
میلگردهای ساده:شامل میلگردهای ساده، صاف و بدون آج هستند و طبق استاندارد جزو میلگرد گرید A1 به شمار می روند.
میلگردهای آجدار:میلگردهای آجدار به گریدهای A2، A3 و A4 تقسیم می‌شوند. این میلگردها بر روی سطح خود دارای آج هستند و شکل آج هر گرید با دیگری متفاوت است.

 هر شاخه میلگرد چند متر است؟

هر شاخه میلگرد 8 چند کیلو است؟

وزن میلگرد، علاوه بر این که در قیمت گذاری آن تاثیر گذار است، می تواند عامل مهمی در ایجاد استحکام و وزن سازه نیز باشد. در این مورد، هر چقدر وزن بیشتر باشد، مقاومت سازه نیز بیشتر بوده و در نتیجه، تحمل فشار و وزن بالا تری دارد. میلگرد ها بر اساس سایز و اندازه های مختلفی که دارند، وزن بندی می شود که در این مورد، وزن هر شاخه میلگرد 8 برابر است با حدود 5 کیلو گرم.
نکته قابل توجه در مورد سایز و وزن انواع میلگرد این است که معمولا شرکت ها، میلگرد های کوچکتر از 12 متر را تولید نخواهند؛ مگر در موارد استثنا یا با توجه به حجم سفارشات. برای تهیه میلگرد 8 و حتی کمتر از آن نیز باید آن را برش زد و به قطعات مورد نظر تبدیل نمود.

هر شاخه میلگرد 8 چند کیلو است؟

این نوع میلگرد ها با قیمت های مختلفی عرضه می شوند که دلیل آن به عوامل زیر برمی گردد:
کیفیت مواد استفاده شده: میلگردها با استفاده از مواد مختلفی تولید می‌شوند و کیفیت این مواد می‌تواند تاثیر زیادی بر روی قیمت آن ها داشته باشد. میلگردهای با کیفیت بالا معمولا قیمت بالاتری دارند.
تولید کننده: بسته به برند و شرکت تولید کننده، قیمت میلگردها ممکن است متفاوت باشد. شرکت‌های مختلف ممکن است استراتژی‌های قیمت‌ گذاری متفاوتی داشته باشند که می‌تواند به تفاوت قیمت‌ها منجر شود.
اندازه و ضخامت: میلگردها با اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف در دسترس هستند. میلگردهای با اندازه بزرگتر و ضخامت بیشتر، ممکن است قیمت بیشتری داشته باشند.
رقابت بازار: وجود رقابت بین شرکت‌ها در بازار می‌تواند تاثیر زیادی بر روی قیمت داشته باشد. در صورت وجود رقابت بالا، شرکت‌ها ممکن است تلاش کنند تا محصولات خود را با قیمت مناسب‌تر به مشتریان عرضه کنند.
با توجه به مطالبی که در این مقاله ذکر کردیم، وزن و سایز مشخصی برای انواع میلگرد های موجود در بازار وجود دارد که می تواند بر روی قیمت و همچنین، استحکام و مقاومت آن ها تاثیر گذار باشد. همچنین، وزن های مختلف انواع میلگرد را با توجه به طول آن ها، مورد ارزیابی قرار دادیم. برای اطلاع از قیمت و بررسی ویژگی های این نوع مصالح، می توانید به سایت مراجعه نمایید.