بی‌کیفیت‌ترین میلگرد ایران

میلگرد به عنوان یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مقاطع فولادی در ساخت و ساز شناخته می‌شود و جزو یکی از بازارهای پر رقابت است. کارخانه‌های زیادی انواع این محصول را با خواص و مشخصات مختلف تولید و روانه بازار می‌کنند. در این مقاله با انواع کارخانه‌های برتر تولیدی میلگرد آشنا می‌شویم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ویژگی‌های میلگرد بی‌کیفیت

میلگردها به دو شکل ساده و آجدار، تولید می‌شوند. با بررسی نکات مهم می‌توان کیفیت میلگرد را تشخیص داد. یکی از اصلی‌ترین نکاتی که باعث بی‌کیفیت بودن میلگردها می‌شود، عدم توجه به استانداردهای جهانی در فرآیند ساخت میلگرد است. برخی از کارخانه‌ها بدون رعایت اصول ساخت، استفاده از مواد اولیه با کیفیت، وزن استاندارد و درصد ترکیب مواد اولیه، میلگرد را تولید می‌کنند.

روش‌های زیادی برای تشخیص میلگرد با کیفیت از بی‌کیفیت وجود دارد که می‌تواند به شما در این امر کمک کند. یکی از روش‌های ساده‌، استفاده از پلاک‌های نصب ‌شده بر روی میلگردها است. این پلاک شامل مشخصات میلگرد همچون نوع، طول، شماره بندیل، آدرس کارخانه، کد شمش، سایز، وزن بندیل، تاریخ تولید و غیره می‌شود.

وزن میلگرد نیز یکی از مهم‌ترین معیارها برای تشخیص اصل بودن محصول است. برای مثال، اگر وزن میلگرد با وزن نمونه‌های اصلی متفاوت باشد، احتمالاً محصول تقلبی است. برگ آنالیز میلگرد یک راه قطعی دیگر برای تشخیص میلگردهای تقلبی است. این برگه شامل تأییدیه آزمایشگاهی مواردی همچون وزن دقیق، ازدیاد طول، استحکام کششی، ترکیبات میلگرد، و… است که قبل از خروج از کارخانه بر روی محصول درج می‌شوند.

برخی از کارخانه‌های فولاد از علائم اختصاری برای تشخیص اصالت محصولات خود استفاده می‌کنند. این علامت‌ها بر روی میلگردها حک می‌شوند و به طور رسمی ثبت شده‌اند. با نگاه کردن به این علامت‌ها می‌توانید کارخانه تولیدکننده را شناسایی کرده و از اصل بودن محصول اطمینان حاصل کنید.

بدنه میلگردهای اصل و باکیفیت همیشه مشکی و به طور کامل تیره است. میلگردهای مرغوب در شرایط مناسب نگهداری شده‌اند و از آسیب‌های ناشی از رطوبت در آنها جلوگیری گردیده است. اگرچه در شرایط نامناسب، حتی میلگردهای باکیفیت نیز ممکن است دچار زنگ‌زدگی و خوردگی شوند. بنابراین، از خرید میلگردهای دارای زنگار و خوردگی باید پرهیز کرد، زیرا این آسیب‌ها می‌توانند به کیفیت و مقاومت میلگردها صدمه بزنند. میلگردهای دارای زنگار قابل تشخیص هستند و ممکن است بیشتر از سایر میلگردها به پوسیدگی و خرابی دچار شوند. با بررسی مقدار و عمق زنگ‌زدگی، می‌توانید کیفیت و اصالت محصول را مشخص کنید؛ زیرا محصولات اصل به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا مقاومت بالا در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی داشته باشند.

ویژگی‌های میلگرد بی‌کیفیت

معرفی 5 نمونه از بهترین میلگردهای باکیفیت در ایران

کارخانه‌های متعددی در زمینه تولید مقاطع فولادی در ایران فعال هستند. به همین علت معرفی یک یا چند برند به عنوان برترین تولیدکننده میلگرد در ایران آسان نیست. پیمانکاران با توجه به نیاز پروژه، سابقه و مشخصات محصولات کارخانه‌های مختلف، از برندهای متفاوت خرید می‌کنند. این برندها میلگردهایی با ویژگی‌های خاص تولید می‌کنند که با توجه به کیفیت مواد اولیه، قیمت‌های متفاوتی دارند. برخی از برترین میلگردها عبارتند از:

  • ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان که به عنوان معروف‌ترین تولیدکننده مقاطع فولادی ساختمانی، صنعتی و ریل در ایران شناخته می‌شود، دارای ظرفیت سالانه 3 میلیون و 60 هزار تن است. این واحد صنعتی از سال 1350 در جنوب غربی استان اصفهان فعالیت خود را آغاز کرده است و به عنوان مادر صنعت فولاد کشور شناخته می‌شود. ذوب آهن اصفهان انواع میلگردها را در آنالیزهای A1 تا A4 تولید و به بازار عرضه می‌کند.

  • کوثر اهواز

کارخانه فولاد کوثر اهواز با تولید انواع میلگرد در سایزهای مختلف 10، 12، 14، 16، 18 و… در جنوب غربی ایران فعالیت دارد. این واحد تولیدی به ایجاد فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم برای تعداد زیادی از افراد کمک کرده است. با توجه به نیروهای فعال، محصولات تولید در این کارخانه از کیفیت بالایی برخوردار هستند و بیشتر تولیدات آن متمرکز بر روی میلگرد است.

  • راد همدان

این کارخانه محصولات خود را با مواد اولیه سکه قوس الکتریکی و روش نورد گرم تولید می‌کند و قطعات ساخته شده آن در برابر رطوبت بسیار مقاوم است. میلگردهای راد همدان در سایزهای 8 تا 32 در دو نوع آجدار و ساده و در گریدهای 2A و 3A هستند.

معرفی 5 نمونه از بهترین میلگردهای باکیفیت در ایران

  • میانه

میلگرد میانه توسط کارخانه فولاد آذربایجان تبریز تولید و عرضه می‌شود و جزو محصولات باکیفیت و مرغوب فولادی ایران محسوب می‌شوند. محصولات میانه با وزنی نزدیک به وزن استاندارد جدول اشتال ساخته شده و استحکام و مقاومت بالایی دارند.

  • فایکو

کارخانه فولاد فاکو البرز ایرانیان یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید میلگرد و تیرآهن در ایران است که از سال 1372 فعالیت خود را شروع کرده است. کارخانه میلگرد فاکو با استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات تولیدی و استانداردهای بین‌المللی در تولید محصولات فولادی عملکرد خوبی داشته است. محصولات کارخانه فایکو متشکل از انواع مقاطع فولادی همچون میلگرد و تیرآهن هستند که وزن هر کدام با توجه به جداول اشتال مشخص می‌شود.