تولید قطعات فورج در اصفهان

قطعات فورج، قطعاتی هستند که در صنعت آهنگری استفاده می شوند. این محصولات به عنوان قطعات صنعتی محسوب می شوند که در ساخت و تولید انواع خودرو، ماشین آلات کشاورزی و صنعتی، تجهیزات صنعتی و موارد مشابه کاربرد دارند. کلمه فورج از Forging به معنای آهنگری گرفته شده است. در فورج یا همان آهنگری توسط پتک کاری یا پرس کاری و در آوردن آن به یک شکل مفید کار می کنند.
کار فورج، کاری بسیار سنگین و طاقت فرساست.
در روش فورج، قطعه اولیه که لقمه نامیده می شود در میان دو نیمه قالب قرار می گیرد و نیرویی زیاد به صورت آرام و گاهی ضربه ای به آن وارد می شود. به این ترتیب قطعه ی گداخته در محیط قالب، شکل و فرم داخل قالب را به خود می گیرد و فلز اضافی به حفره ی فلاش وارد می شود که بعدا از قطعه جدا می شود و دور ریز قطعه ی فورج شده محسوب می شود. پروسه ی فورج معمولا به صورت گرم انجام می گیرد و هر فلزی میزان حرارت مشخصی برای فورج شدن دارد.

فورج کار در اصفهان

فورج کار در اصفهان

در روش فورج قطعه ی گداخته شده در کوره که به حرارت مشخص رسیده باشد را در قالب می گذارند که بر اثر فشار، فرم قالب را به خود بگیرد. قطعات فورج شده نسبت به روش های دیگر تولیدی از استحکام و خواص مکانیکی عالی تری برخوردار هستند. اغلب فلزات، قابلیت آهنگری و فورج شدن را دارند. فلزهایی مانند فولادهای آلیاژی و فولادهای کربنی و آلومینیوم و آلیاژهای آن، برنج، مس و آلیاژهای آنها و... برای فورج مناسب هستند. قالب های فورج برای فرم دهی و شکل دهی فلزات در تولید انبوه استفاده می شود که گاهی با حرارت دهی قطعات کار و گاهی بدون حرارت دهی صورت می گیرد. در شهر اصفهان افراد زیادی هستند که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند و فورج کار یا همان آهنگر هستند. اصفهان به شهر هنر معروف است و قاعدتا برای هنر به هنرمند نیاز است. فورج کاری آن هم به صورت حرفه ای یکی از هنرهای شهر اصفهان است. کاوه ساخت نیز در استان اصفهان در زمینه های مختلف از جمله فورج کاری فعالیت می کند.

فورج سرد اصفهان

فورج سرد اصفهان

در روش فورج کاری سرد اصفهان، عملیات تولیدی به صورت سرد انجام می گیرد. این عملیات شامل خم کاری، کشش، کله زنی، نقش زنی و اکستروژن، پیچ زنی می شود؛ که در این روش به نیروی بالاتری نسبت به فورج گرم احتیاج است. دقت ابعاد قطعات تولید شده با روش فورج سرد اصفهان، نسبت به سایرین بیشتر است. از روش فورج سرد برای ساختن قطعات با اشکال، اندازه و جنس های مختلف استفاده می شود.
با روش فورج سرد اصفهان می توان جریان فلز و ساختار دان های آن را کنترل کرد و در نتیجه به استحکام و چقرمگی خوبی دست پیدا کرد. از این روش برای تولید قطعاتی که شرایط کاری تنش بالا و بحرانی کار می کنند استفاده می شود. از قطعات معروفی که امروزه با استفاده از این روش تولید می شوند می توان به میل لنگ شاتون، دیسک های توربین ها، چرخدندها، چرخ ها و ابزارآلات اشاره کرد. فورج را می توان در دمای اتاق (فورج سرد اصفهان) یا در دماهای بالاتر (فورج گرم و فورج داغ بسته به دما) انجام داد.
در فورج سرد اصفهان به نیروهای فوق العاده بزرگی برای شکل دادن قطعه نیاز است و ماده خام بایستی به اندازه کافی قابلیت چکش خواری داشته باشد، در عوض قطعه تولیدی با این روش دارای سطح پایانی و دقت ابعادی خوبی است. در فورج داغ به نیروی کمتری نیاز است ولی قطعات تولیدی با این روش دارای سطح پایانی و دقت ابعادی چندان خوبی نیستند.
معمولا قطعات تولیدی توسط فورج به عملیات اضافی ( پایانی) جهت تبدیل شدن به قطعه مناسب کاروحصول دقت مطلوب نیاز دارند. با استفاده از روش فورج دقیق می توان این عملیات را به حداقل رساند. قطعه هایی که با استفاده از فورج تولید می شوند را نیز می توان با سایر روش ها نظیر ریخته گری، متالورژی پودر و ماشین کاری تولید کرد و همانطور که انتظار می رود، هرکدام از این روش ها دارای مزیت ها و محدودیت های مربوط به خود از نظر استحکام ، چقرمگی، دقت ابعادی سطح پایانی و نقص های ساختاری هستند.