ریخته گری قطعات چدنی خودرو


در ایران چندین شرکت تولید انواع قطعات ریخته گری چدنی خودرو در حال فعالیت هستند و سالانه چندین هزار تن قطعه چدنی خودرو تولید می کنند. این تولیدات شامل قطعاتی مانند انواع بلوک سیلندر چدنی، کاسه چرخ، بازوئی چرخ، هوزینگ، انواع میل لنگ و ... هستند.
یکی از بهترین خدماتی که روش ریخته گری به مشتری ها ارائه می کند تولید قطعه چدنی خودرو است. چدن یکی از پرکاربردترین آلیاژهای آهن است که کاربرد گسترده ای دارد. قطعات چدنی که برای خودروهای سبک مورد استفاده قرار می گیرند به روش های ریخته گری متفاوتی تولید می شوند که هر کدام از آن ها باید توسط مهندسین و متخصصین ماهر در این زمینه مدل سازی و تولید شوند.
از آن جایی که قطعات خودرو دارای پیچیدگی بسیاری هستند با ریخته گری چدن می توان به آسانی شکل پیچیده آن ها را تولید کرد. قطعاتی مانند جعبه، سیلندر موتور، پروانه و ... حفره های پیچیده ای دارند و چون آلیاژ چدن محدودیتی از نظر اندازه، شکل و ضخامت ندارد به آسانی شکل قالب را می گیرد. برای تولید قطعات چدنی ریخته شده از روش های مختلفی مانند ریخته گری با قالب های ماسه ای، ریخته گری با قالب های فومی، ریخته گری تحت فشار بالا در قالب فلزی و ... استفاده می شود که روش اول برای قطعاتی که هندسه های پیچیده ای دارند بسیار مناسب تر است.

ریخته گری قطعات خودرو 

ریخته گری قطعات خودرو

در چند سال اخیر خودرو سازان به دنبال سبک سازی خودرو هستند از این رو تلاش می کنند قطعات سبک تری را برای خودرو تولید کنند. تولید قطعات خودرو با روش های گوناگونی انجام می شود یکی از بهترین آن ها ریخته گری است. ریخته گری قطعات خودرو دارای مزایای بسیاری است. با این روش می توان پیچیده ترین قطعات را نیز تولید کرد، در این روش سرعت عمل نیز با توجه به فرآیند تولید نسبت به روش های دیگر بیشتر است. حدود 70% از قطعات خودرو با فرآیند ریخته گری تولید می شوند. با تولید قطعات خودرو به روش ریخته گری حداقل تا 30% ضایعات کار کاهش پیدا می کند.
در کل ریخته گری قطعات خودرو باید تحت نظر متخصصین این حرفه انجام شود. ذوب آلیاژ توسط کوره های القایی با فرکانس مناسب پس از آنالیزهای لازم و کنترل کیفی انجام می شود سپس در قالب های مخصوص طراحی شده ریخته می شوند و بعد از سرد شدن آن ها را از قالب جدا می کنند. قطعات ریخته گری شده خودرو پس از جداسازی از قالب باید به قسمت تمیز کاری رفته و بعد از این مرحله شات شوند. قطعاتی که دارای ایراد هستند به مرحله ذوب بازگشت داده می شوند تا دوباره فرآیند قالب گیری روی آن ها انجام شود. پیشرفت صنعت خودرو سازی در ایران نیاز به تولید قطعات ریخته شده را افزایش می دهد. قطعات خودرویی که به روش ریخته گری تولید می شوند انرژی ارزانی دارند از این رو مقرون به صرفه تر هستند. امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی ریخته گری های ایران نیز با به کار گیری از این پیشرفت ها و استفاده از ماشین آلات مجهز توانسته اند قطعات ریخته شده خودرو را به صورت مکانیزه با کیفیتی بالا به تولید انبوه برسانند.

کاوه ساخت ریخته گری قطعات خودرو 

کاوه ساخت ریخته گری قطعات خودرو

کاوه ساخت یکی از شرکت های تولید قطعات خودرو به روش ریخته گری است. این شرکت قدمت بالایی دارد و با استفاده از کادری مجرب، امکانات سخت افزاری پیشرفته، آزمایشگاه های مجهز و تجهیراتی به روز توانسته بهترین و با کیفیت ترین قطعات خودرو را به روش های مختلف ریخته گری تولید و به بازار عرضه کند. کاوه ساخت قطعات خودرو را مطابق استانداردهای معتبر جهانی تولید می کند از این رو بر اصل مشتری مداری تاکید بسیاری دارد. این شرکت برای پیشرفت در زمینه تولید قطعات به روش ریخته گری تلاش های بسیاری می کند و با به کار گیری مهندسین و متخصصین فعال در این زمینه توانسته قطعات با کیفتی را تولید کند از این رو رقابت بین تولید کنندگان داخلی قطعات خودرو روز به روز رو به افزایش است و منجر به تولیداتی ممتاز می شود. این شرکت با حفظ کیفیت و با استفاده از جدیدترین فناوری های روز دنیا قطعات ریخته گری خودرو را با قیمتی بسیار مناسب تولید می کند از این رو توانسته رضایت مشتریان خود را نیز فراهم کند.