ابزار ریخته گری + انواع دستگاه های ریخته گری

امروزه ریخته گری به عنوان صنعتی شناخته می شود که در صنایع مختلف کاربرد دارد و برای موارد متعدد مورد استفاده قرار می گیرد. ریخته گری به روش صحیح و اصولی نیازمند ابزارآلات و دستگاه هایی است که به بالاتر رفتن کیفیت کار کمک فراوانی می‌کند و باعث می‌شود کار برای ریخته‌گران راحت‌تر شود. ابزار و دستگاه های ریخته گری اگر از انواع با کیفیت و مناسب باشند، برای سال ها قابل استفاده هستند و یک دستگاه را می توان بیش از ده ها سال استفاده نمود. در این مقاله قصد داریم به ابزار و دستگاه های ریخته گری بپردازیم و چند نمونه از آن ها را معرفی کنیم، به همین دلیل برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

ابزار ریخته گری + انواع دستگاه های ریخته گری

چند نمونه از ابزار و تجهیزات ریخته گری

ابزارهای ریخته گری طیف های گسترده ای را شامل می شوند و در انواع متنوعی در بازار موجود هستند‌‌. به صورت کلی چند نمونه از ابزار و تجهیزات ریخته گری عبارتند از:
تجهیزات ذوب فلزات: اولین و کاربردی ترین تجهیزات برای ریخته گری تجهیزات ذوب فلزات است. این دستگاه ها همانطور که از نامشان پیداست برای ذوب کردن فلزات با دمای بالا به کار برده می شوند و مهم ترین ویژگی آن ها تحمل دمای بالاست.
تجهیزات قالب گیری: یکی دیگر از دستگاه های مهم در ریخته گری تجهیزات قالب گیری است. این تجهیزات شامل انواع متنوع و گوناگونی می شود برای مثال:
مواد اولیه و تجهیزات قالبگیری ریخته گری - مواد اولیه ریخته گری شامل فرومتالها - شمش وغیره و تجهیزات قالب گیری مانند ماسه - رزین - ابزارها و تجهیزات مورد - انواع فرو آلیاژها و ... . تجهیزات قالب گیری دارای انواع متنوعی هستند و بنابر موارد استفاده اندازه های گوناگونی دارند.
دستگاه و ابزار آبکاری: این تجهیزات را می‌توان یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز برای ریخته گری دانست. در صنعت ریخته گری بعد از تولید محصول مورد نیاز آنها به صورت کامل آبکاری می‌کنند.
دستگاه شکل دهی در حالت نیمه جامد: در بعضی از موارد نیاز به ذوب کردن کامل مواد برای ریخته‌گری نیست و افراد می‌توانند برای شکل دهی به محصول در حالت نیمه جامد اقدام کنند. دستگاه شکل دهی در حالت نیمه جامد همانطور که از نامش پیداست در حالت نیمه جامد می تواند به راحتی به محصول شکل دهد.

چند نمونه از ابزار و تجهیزات ریخته گری

انواع دستگاه های ریخته گری کدام است؟

دستگاه ریخته گری در انواع مختلف ایرانی و خارجی و با کاربردهای متفاوت در بازار موجود می باشد اما به صورت کلی اگر بخواهیم این محصول را در دسته بندی های جداگانه قرار دهیم، می توان آن را در دسته بندی قرار داد:

  • دستگاه پیوسته: دستگاه پیوسته یکی از انواع دستگاه ریخته گری می باشد که در بازار مشتریان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد مهمترین دلیل پرفروش بودن این محصول این است که این دستگاه همانطور که از نامش پیداست به صورت پیوسته تمامی عملیات مربوط به ریخته گری را انجام می دهد و به صورت کامل تمامی عملیات ها را در داخل خود دارد. این موضوع باعث می‌شود این محصول در بازار مشتریان بیشماری داشته باشد و با سهولت بیشتر کار به کارگران کمک کند.
  • دستگاه ناپیوسته: این دستگاه همانطور که از نامش پیداست دارای تجهیزات و قطعات جداست و افراد می‌توانند بنا بر نیاز خود قطعات مختلف آن را خریداری نموده و مورد استفاده قرار دهند برای مثال برخی از تولیدی ها و مراکز ریخته گری ممکن است دستگاه های مختلف را داشته باشند و تنها به یک دستگاه برای ریخته گری نیاز داشته باشند در این صورت این افراد به راحتی می‌توانند یک دستگاه را به صورت جداگانه خریداری نموده و مورد استفاده قرار دهند.