مزایای ریخته گری

همانطور که می دانید ما برای همه جنبه های زندگی مدرن به ریخته گری وابسته هستیم. بدون ریخته‌گری ماشین‌ها، هواپیماها، توربین‌های انرژی بادی وجود نخواهند داشت، پمپ‌ها، دریچه‌ها و همچنین بسیاری از لوازم خانگی و هنری ریخته گری هستند. اما چرا ریخته گری اینقدر مورد استفاده قرار می گیرد؟ برای پاسخ به این سوال اجازه دهید مزایای ریخته گری را مورد بررسی قرار دهیم. تا انتهای متن همراه گروه کاوه ساخت باشید.

مزایای ریخته گری چیست؟

ریخته گری طی چندین هزار سال مورد توجه صنعت گران دوره های مختلف صنعتی بوده است. و علت آن مزایای بسیار زیاد این روش ساخت و تولید است. در ادامه مهمترین مزایای ریخته گری را مرور می کنیم.

  • مواد قابل ریخته گری: عملا امکان ریخته گری هر ماده ای وجود دارد. قطعات فلزی با نقاط ذوب مختلف، از طلا و مس گرفته تا آلیاژهای آهنی با دمای ذوب بالا مثل چدن و فولاد را با ریخته گری می سازند. همچنین قطعات مختلف پلاستیکی، شیشه ای و غیره را می توان با این روش تولید کرد. ریخته گری چدن و فولاد تنها روشی است که چنین گستره وسیعی از مواد را پوشش می دهد.
  • هزینه پایین تولید: ابزارهای ریخته گری در مقایسه با دیگر روش های ساخت و تولید معمولا ارزان قیمت تر هستند. ابزارهای اصلی مورد استفاده در ریخته گری کوره ذوب و قالب ریخته گری است و در روش های نوین تر دستگاههایی برای تزریق مذاب و ایجاد خط تولید پیوسته ساخته شده است. اما با تمام این شرایط هنوز کم هزینه ترین ابزارها را نیاز دارد.
  • یکنواختی خواص فیزیکی: ذوب مواد اولیه و روند خنک سازی آرام، باعث ایجاد خواص فیزیکی و مکانیکی یکسان در تمام نقاط قطعه می شود. این ویژگی برای صنعتگران بسیار با اهمیت است.
  • ساخت قطعات پیچیده: با ریخته گری، هر قطعه ای با ساختار پیچیده خارجی یا داخلی را می توان ساخت. همچنین می‌توان قطعات پیچیده‌ را به صورت یکپارچه تولید کرد و اغلب مراحل ماشین‌کاری و مونتاژ را حذف کرد.

مزایای ریخته گری

بسیاری از مواد به دلیل ملاحظات متالوژیکی فقط از طریق ریخته گری قابل ساخت هستند. تمام ساختارهای ساخته شده توسط ریخته گری دارای طیف گسترده ای از خواص هستند. برخی از فلزات و آلیاژها مانند فلزات سبک به دلیل استحکام کم و ظرافت، فقط توسط ریخته گری قابل تولید هستند.

  • تولید قطعات با هر سایزی: عملا قطعات با هر اندازه ای قابل ریخته گری هستند. قطعات چند گرمی تا چند صد تنی را می توان ریخته گری کرد.
  • فواید زیست محیطی: ضایعات ایجاد شده در ریخته گری بسیار کم است. و نه تنها می توان ضایعات حین ریخته گری را دوباره ذوب و استفاده کرد که قطعات مصرف شده را می توان دوباره به چرخه تولید برگرداند. واضح است با این ویژگی در مصرف انرژی و مواد اولیه معدنی صرفه جویی قابل توجهی اتفاق می افتد.
  • مناسب برای تولید انبوه: ریخته گری بسیار سازگار با الزامات تولید انبوه است. تعداد زیادی از یک قطعه را می توان بصورت متوالی و با سرعت تولید کرد. به عنوان مثال در صنعت خودرو، خط تولید انبوه بلوک های موتور و جعبه دنده بصورت ریخته گری وجود دارد. و یا کارخانجات فولاد برای تولید میلگرد در حجم های زیاد از روش ریخته گری پیوسته استفاده کرد. این روش با ایجاد یک خط تولید مقادیر زیادی میلگرد را به سرعت تولید می کند.

مزایای ریخته گری چیست

ماحصل ریخته گری چیست؟

در صنعت ساخت و تولید، ریخته گری همیشه روشی مهم و حیاتی بوده است. در عصر حاضر دانشمندان در حال تحقیق بر روی روشهای بهینه ساخت هستند. یکی از این روش ها پرینت سه بعدی است که برای تولید طرح های پیچیده در حال توسعه است. با این حال بسیار زود است که حتی آن را رقیبی برای ریخته گری در نظر بگیریم. هرچند تلفیق چنین روش های نوینی با ریخته گری به بهبود آن کمک می کند. به طور مثال با مدل های تولید شده بوسیله پرینت سه بعدی، ریخته گری دقیق بسیار ارتقاء پیدا کرده است. اگر تا اینجای متن همراه ما بوده باشید با مزایای ارزشمند ریخته گری آشنا شده اید. به خاطر همین مزایا، ریخته گری نقش مهمی در صنعت و اقتصاد جهانی دارد. برای دریافت اطلاعات تکمیلی در مورد ریخته گری، لطفا از طریق سایت یا تلفن با مشاوران گروه کاوه ساخت در تماس باشد. ریخته گری دقیق اصفهان یکی از شناخته شده‌ترین روش های ریخته گری است. در این شیوه ریخته گری را با دقت فراوانی انجام می دهند.