ریخته گری چدن خاکستری

ریخته گری چدن، فن تولید قطعات با استفاده از چدن مذاب در قالب هایی از جنس های متفاوت است که در نهایت قطعه ای با ویژگی های خاص در اختیار ما قرار می دهد. چدن یکی از مهمترین آلیاژهایی است که در صنعت ریخته گری مورد استفاده قرار می گیرد و از دیرباز محبوبیت بالایی دارد، دلیل این محبوبیت را می توان، قابلیت بالای چدن در تولید قطعات با پیچیدگی ظاهری، بالا بودن سرعت سرد شدن چدن بدون ایجاد تغییر در شیوه تولید و همچنین کمینه بودن هزینه های تولید محصول، عنوان نمود. چدن به عنوان یکی از پرکاربردترین آلیاژها در صنعت ریخته گری انواع مختلفی دارد. انواع چدن در دسته های زیر جای دارند:

  • چدن خاکستری که به آن چدن با گرافیت ورقه ای نیز گفته می شود.
  • چدن سفید
  • چدن خالدار
  • چدن با گرافیت فشرده
  • چدن آلیاژی
  • چدن مالیبل که نام دیگر آن چدن با گرافیت برفکی است.
  • چدن نشکن که به چدن با گرافیت کروی نیز شناخته می شود.

ریخته گری چدن خاکستری

بررسی ویژگی های چدن خاکستری

چدن خاکستری یا Gray iron از پرکاربردترین انواع چدن در صنعت ریخته گیری فلزات است. در ساختار چدن خاکستری، کربن به شکل ورقه هایی از گرافیت در کریستال ها جای دارد، رنگ این چدن همانطور که از نامش مشخص است خاکستریست و در برابر سائیدگی و فشار مقاومت خوبی دارد. در ساختار چدن خاکستری وجود کربن باعث وجود ویژگی های  مختلفی می شود. برخی ویژگی های چدن خاکستری به شرح زیر است:

  • قابلیت براده برداری، ماشینکاری و ریخته گری بالا
  • نداشتن خاصیت چکش خواری
  • قابلیت جذب ارتعاش بالا و داشتن خاصیت الاستیک
  • ضریب اصطکاک پایین
  • چدن خاکستری در دمای 1250 درجه سانتیگراد ذوب می شود.

گفتنی است میزان استحکام چدن به ساختار شیمیایی آن وابسته است به طوری که در چدن های نوع هیپر به دلیل وجود گرافیت های غیر یکنواخت و درشت، میزان سختی بالا و در چدن نوع هیپو میزان استحکام پایین است اما مقاومت در برابر ضربه در نوع هیپو بالاتر است. شما عزیزان می توانید برای سفارش انجام ریخته گری قطعات چدنی خودرو با کارشناسان کاوه ساخت تماس بگیرید.

بررسی ویژگی های چدن خاکستری

قیمت ریخته گری چدن خاکستری

برای تولید قطعات با چدن خاکستری راه های مختلفی وجود دارد در ادامه بررسی اجمالی این روش ها می پردازیم:

  • تولید قطعات چدنی با استفاده از قالب های ماسه ای تر: متداول ترین راه تولید قطعه های از جنس چدن خاکستری با روش ریخته گری، استفاده از قالب های ماسه ای تر می شود. از ویژگی های این روش می توان به استفاده از ترکیب ماسه، مواد سلولزی و چسب برای مخلوط قالب گیری، استفاده از 6 تا 7 درصد ذغال در ریخته گری قطعه های بزرگ و 3 تا 6 درصد برای تولید قطعات کوچک اشاره نمود. استفاده از ذغال با درصدهای بیان شده باعث ارتقا سطح کیفی قطعه، افزایش دیرگدازی، کاهش ماسه سوزی و پیشگیری از انبساط ماسه در عملیات ذوب ریزی می گردد.
  • تولید قطعات چدنی با روش CO2: در این روش از ماسه سیلیسی و چسب سیلیکات سدیم استفاده می شود که ترکیب چسب با گاز CO2 منجر به تولید سیلیس می شود که موجب چسبیدن ذرات ماسه به یکدیگر می شود. تولید قطعات چدن خاکستری با روش CO2 باعث می شود تا قطعات تولید شده دارای با دقت بیشتری تولید شده و به تراشکاری کمتری نیاز باشد.
  • تولید قطعه چدن خاکستری با روش ماسه خشک: کیفیت قطعات تولید شده با این روش نسبت به قطعات تولید شده با روش ماسه تر بیشتر است و میزان حفره های گازی ایجاد شده کمتر است.

با توجه به روش مورد استفاده در تولید قطعات قیمت ریخته گری چدن خاکستری متفاوت خواهد بود از دیگر عوامل موثر بر قیمت ریخته گری چدن می توان به تعداد و ابعاد قطعات اشاره نمود. برای استعلام قیمت ریخته گری چدن خاکستری می توانید با کارشناسان کاوه ساخت ارتباط برقرار نمایید.

قیمت ریخته گری چدن خاکستری

کاوه ساخت ریخته گری چدن خاکستری

چدن خاکستری در تولید قطعات با شکل ظاهری پیچیده که سطح مقطعی نازک دارند، مورد استفاده قرار می گیرد این قطعات باید استحکام بالا و تنش مکانیکی کمی داشته باشند. برخی از این قطعات عبارتند از: انواع بوش های چدنی، قطعات موتوری، بلبرینگ ها، پوسته ها، قطعات اجاق گاز و مواردی از این دست. یکی از کاربردهای چدن خاکستری را می توان تولید قطعات و ابزار تجهیزات کارخانه های آسفالت همچون انواع سنگ شکن عنوان نمود. کاوه ساخت ریخته گری چدن خاکستری را با کیفیت بالا تحت نظر متخصصان این صنعت مطابق با استانداردهای روز دنیا برای کاربردهای مختلف انجام می دهد. قطعات تراشکاری فلزی یکی از خدمات ارائه شده توسط گروه تولیدی صنعتی کاوه ساخت است. 

سوالات متداول ریخته گری چدن خاکستری

ویژگی های ریخته گری چدن خاکستری چیست؟
از ویژگی های ریخته گری چدن خاکستری می توان به قابلیت براده برداری، ماشینکاری و ریخته گری بالا، نداشتن خاصیت چکش خواری، قابلیت جذب ارتعاش بالا و داشتن خاصیت الاستیک، ضریب اصطکاک پایین و ذوب چدن خاکستری در دمای 1250 درجه سانتیگراد اشاره کرد.
کاوه ساخت ریخته گری چدن خاکستری را انجام می دهد؟
بله، علاوه بر آن کاوه ساخت انجام دهنده فرایندهای تولید قطعاتی همچون انواع بوش های چدنی، قطعات موتوری، بلبرینگ ها، پوسته ها، قطعات اجاق گاز و مواردی از این دست است.