ریخته گری دیزاماتیک چیست

ریخته گری دیزماتیک نوعی از ریخته گری است که از اواسط قرن 20 میلادی و توسط استادی از دانشگاه دانمارک، بیان شد که می توان قالب ‌های بدون فلاسک مخلوط ماسه با خطوط جداکننده عمودی برای ریخته‌گری قطعات فلزی تولید کرد. در ادامه در این باره بیشتر برایتان صحبت خواهیم کرد تا با این تکنولوژی نه چندان قدیمی و نو آشنا شوید. ساخت قطعات فلزی با کیفیت و استاندارد را باید تنها به دست گروه حرفه ای کاوه ساخت سپرد.

ریخته گری دیزاماتیک چیست

تکنولوژی قالبگیری دیزاماتیک

در اویل دهه 1960 نمونه اولیه دستگاه قالب‌گیری شن و ماسه با قالب‌های بدون فلاسک و به صورت عمودی به نام DISAMATIC آماده و تولید شد. اولین خطوط قالب گیری اتوماتیک DISAMATIC می توانست تا 240 قالب شن و ماسه کامل در ساعت تولید کند. DISAMATIC از یک ماشین قالب گیری و نوار نقاله انتقال قالب تشکیل شده است. برای قالب گیری از مخلوط ماسه بهره برده می شود. در این مخلوط معمولا از ماسه سبز یا بنتونیت استفاده می کند. همچنین هوای فشرده در این محفظه فولادی مستطیلی پمپاژ خواهد شد تا ماسه شکل گیری پیدا کند. بدین ترتیب محتویات قالب شکل خواهد گرفت.

تکنولوژی قالبگیری دیزاماتیک

مراحل قالب گیری دیزاماتیک

حالا وقت آن رسیده که ماسه قالب گیری، اطراف قسمت های الگو که درون محفظه فلزی قرار دارد، پر کند. پس از فشرده شدن ماسه، یکی از صفحات محفظه باز می شود و صفحه مقابل، قالب تمام شده را روی نوار نقاله فشار می دهد. در نهایت، مدل اصلی که باید با فلز مذاب پر گردد حاضر خواهد شد. سپس این چرخه تا زمانی تکرار می شود که زنجیره ای از قالب های تمام شده روی نوار نقاله به یکدیگر متصل شوند. سپس قالب ها با فلز مذاب پر می شوند و روی یک نوار نقاله خنک کننده قرار می گیرند که با همان سرعت نوار نقاله ساخت حرکت می کند. در انتهای نوار نقاله، ریخته ‌گری ‌های جامد شده از قالب‌ها جدا شده و برای پردازش بیشتر روند متفاوتی را طی خواهد کرد. می‌شوند، در حالی که شن و ماسه استفاده شده برای بازسازی و استفاده مجدد در چرخه‌های بعدی فرآیند قالب‌گیری DISAMATIC به کارخانه آماده‌سازی ماسه منتقل خواهد شد. یک خط قالب گیری مدرن DISAMATIC می تواند با سرعت 550 قالب ماسه در ساعت (یک قالب کامل در 6.5 ثانیه) قالب گیری کند. حداکثر عدم تطابق دو نیمه از قطعات ریخته گری از 0.1 میلی متر (0.0039 اینچ) به هیچ وجه بیشتر نخواهد شد.