ریخته گری دقیق چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ریخته گری دقیق یک روش کاملا حرفه ای برای ریخته گری فلزات و آلیاژهای مختلف است که می‌ توان به واسطه آن قطعات پیچیده و دارای حفره را طراحی و تولید کرد. با استفاده از ریخته گری دقیق می‌ توان قطعات فلزی با دیواره های نازک تولید نمود. این روش به عنوان یکی از روش های ریخته گری کاملا مقرون به صرفه و دارای دقت بالا شناخته می شود و همانطور که از نام آن نیز پیداست یکی از دقیق ترین روش های ریخته گری قطعات فلزی به شمار می آید. ما در این مقاله به صورت تخصصی تر با روش ریخته گری دقیق آشنا می شویم و مراحل انجام آن را نیز برای شما به صورت کامل شرح می دهیم. پس برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد ما را همراهی کنید. ریخته گری چدن یکی از خدمات ارائه شده توسط کاوه ساخت است، برای کسب اطلاعات درباره این خدمت با ما در کاوه ساخت همراه شوید. ریخته گری دقیق اصفهان یکی از شناخته شده‌ترین روش های ریخته گری است. در این شیوه ریخته گری را با دقت فراوانی انجام می دهند. ساخت قطعات فلزی با کیفیت و استاندارد را باید تنها به دست گروه حرفه ای کاوه ساخت سپرد.

با روش ریخته گری دقیق آشنا شوید

ریخته گری دقیق یک فرآیند ساخت قطعات است که در آن از یک الگوی مومی برای شکل دادن به یک قالب سرامیکی استفاده می شود. که به جای آن فلز مذاب در آن ریخته گری می شود. برای ساخت قالب فلزی نمونه سازی اولیه الگوی مومی از دو روش می توان استفاده کرد. یا قالب فلزی از جنس آلومینیوم برای تزریق موم باید ساخته شود یا الگو می‌ تواند توسط پرینتر سه بعدی و به روش نمونه سازی سریع درست شود.

موم مایع به داخل قالب آلومینیومی تزریق شده سپس اجازه می‌ دهند تا منجمد شود تا قطعه ای مشابه قطعه نهایی اما از جنس موم ساخته شود. زمانی که موم کاملا منجمد شد دو بخش قالب فلزی از هم جدا شده تا الگوی مومی خارج شود. وقتی که الگوی مومی ساخته شد بر روی یک راهگاه مومی که با اصطلاح درختچه مومی نیز نامیده می شود مونتاژ خواهد شد. ادامه مراحل انجام روش ریخته گری دقیق را در تیتر بعدی به صورت  مرحله به مرحله ذکر کرده ایم. ریخته گری استیل در اصفهان با دستگاه های پیشرفته و به روزترین تکنولوژی ها توسط کاوه ساخت انجام می شود.

مراحل انجام روش ریخته ‌گری دقیق

مراحل انجام روش ریخته ‌گری دقیق

1. پس از مونتاژ کردن الگو های مومی به هر راهگاه مومی چندین الگوی مومی متصل می شود که بعدا به عنوان یک راهگاه برای ورود فلز مذاب در طی فرآیند ریخته گری استفاده می شود.

2. بعد از آن که الگو های مومی مونتاژ شدند یک درختچه مونتاژ پدید می آید. حال مونتاژ مومی آماده پذیرش یک قالب سرامیکی است که دور آن ایجاد شود. این کار با غوطه ور کردن الگوی مومی به داخل چندین سری دوغاب سرامیکی انجام می شود. دفعات غوطه وری به هندسه و پیچیدگی قطعه مورد نظر بستگی دارد.

3. زمانی که دوغاب سرامیکی هنوز خشک نشده است فرایند دوغاب زنی و شن پاشی با دقت و تکرارپذیری توسط ربات های بزرگ انجام میشود.

4. بعد از آنکه تعداد لایه ها به حد مورد نیاز رسید و همگی کاملا خشک شدند موم داخل قالب با ایجاد حرارت کافی آماده خارج سازی است. این فرآیند معمولا با ایجاد بخار فشار بالا طی می‌ شود که به درون پوسته تحت فشار که حاوی مونتاژ هاست وارد میشود شده و از قالب خارج می شود.

5. زمانی که قالب ها از موم توهین شدند درون کوره قرار داده می شوند تا هر گونه موم باقی مانده جداسازی شود.

6. سپس فلز حرارت داده شده و ذوب می شود. این پروسه معمولا در یک کوره القایی انجام می شود که به دمای ریخته گری نیازمند است.

7. در این بخش فلز مایع به درون قالب ریخته می شود و اجازه می دهند تا در محیطی تحت کنترل سرد شود. زمانی که غالب سرد شد قالب به صورت مکانیکی جدا می شود.

8. قدم بعدی این فرایند جداسازی این راهگاه ها است که توسط یک ربات برش دهنده قطعات بر روی میز تراش برش داده میشوند و از راهگاه جدا می شوند.

9. در نهایت به وسیله سنگ قطعه را سمباده می زنند تا در نهایت قطعه به هندسه مورد نظر برسد. فرآیند ریخته گری دقیق اینگونه به پایان می رسد.

کاربرد ریخته گری دقیق در صنایع چیست؟

کاربرد ریخته گری دقیق در صنایع چیست؟

همانطور که توضیح داده ایم روش ریخته گری دقیق برای ریخته گری فلزات پیچیده و مخصوص قطعات مهم مورد می‌ گیرد. برای تولید قطعات مختلف مخصوص صنایع خودروسازی، صنایع تولید قطعات هواپیما و همچنین صنایع تولید قطعات نظامی از روش ریخته گری دقیق استفاده می شود. این روش بسیار دقیق بوده و کاملا کاربردی برای تولید قطعات دارای دیواره های نازک و حفرات متعدد و پیچیده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از طریق لینک‌ های ارتباطی با کارشناسان کاوه ساخت در تماس باشید، تا شما را بیشتر راهنمایی کنند.