محصولات ریخته گری

محصولات ریخته گری طیف گسترده ای از زیر ساخت های صنعتی تا وسایل روزمره ما را تشکیل می دهند. همان طور که می دانید آلیاژهای آهنی بخش عمده ای از محصولات ریخته گری را تشکیل می دهند. شاید شما هم این سوال را داشته باشید که چرا فولاد و چدن برای ساخت محصولات مختلف استفاده می شود؟ در ادامه با کاوه ساخت همراه باشد تا محصولات ریخته گری چدن و فولاد را بررسی کنیم.

محصولات ریخته گری

 

ریخته گری چدن و فولاد

همانطور که اشاره شد چدن و فولاد به خاطر خواص مکانیکی و مقادیر زیاد مواد اولیه آن در کره زمین، پرکاربرد ترین فلز برای ساخت قطعات ریخته گری است. و برای درک بهتر اهمیت آن، اشاره کنم که طبق آمار سال 2013 تولید فولاد خام جهان 1.6 میلیارد تن و آلومینیوم، فلز دوم لیست 47 میلیون تن بود. در ادامه ریخته گری چدن و فولاد و ویژگی های مهم آن را بررسی می کنیم.

  • ریخته گری چدن: همانطور که می دانید چدن از آلیاژهای ریخته گری مهم و مورد توجه است. با چدن می توان اشکال پیچیده را با قیمت پایین تولید کرد. قطعات تولیدی در برابر پوسیدگی مقاومت خوبی دارند. ریخته گری چدن برای تولد قطعات چند گرمی تا وزن های بسیار بالای چند صد تنی استفاده می شود. برای ریخته گری چدن معمولا از دو نوع قالب ماسه ای و ریخته گری مدل تبخیری استفاده می شود. این قالب ها در برابر دمای بالای چدن مذاب مقاوم هستند
  • ریخته گری فولاد: در زمان های که نیازمند قطعاتی با استحکام بالا و مقاوم در برابر ضربه هستیم. بجای چدن از ریخته گری فولاد استفاده می کنیم. فولاد ریخته گری شده دارای ترکیبات شیمیایی متفاوتی است که بصورت کلی به دو ترکیب کربنی و آلیاژی تقسیم می شود. فولاد کربنی معمولا دارای 0.2 یا 0.5 درصد، کربن است. فولاد با کربن 0.2 درصد نسبتا نرم است، اما فولاد با کربن 0.5 درصد دارای مقاومت و سختی بیشتری است. فولاد آلیاژی هم به دو دسته تقسیم می شود. فولاد کم آلیاژ، آلیاژی کمتر از 8 درصد و ساختاری نرم دارد. فولاد با آلیاژ بیشتر از 8 درصد دارای ساختار مستحکم و مقاومتر است.

تا فراموش نکردم، اشاره کنم که ریخته گری فولاد یکی از سخت ترین ریخته گری ها است. چون نقطه ذوب فولاد بسیار بالاست و نرخ انقباض بیشتری از آهن دارد. به همین خاطر قالب ریخته گری آن نیاز به طراحی هنرمندانه تری دارد. بطور مثال رایزر یا همان محل خروج گازها از قالب را باید بزرگتر طراحی کنیم تا زمان خنک و منقبض شدن فولاد، مواد مذاب بیشتری بتواند این انقباض را پوشش دهند. همچنین به علت سیالیت کم فولاد باید در طراحی شکاف های پیچیده دقت شود تا فولاد مذاب بتواند آن ها را بطور کامل پر کند. قیمت ریخته گری فولاد در سایت کاوه ساخت بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. کاوه ساخت هر گونه عملیات حرارتی القایی و فرایندهای سخت کاری القایی را انجام می دهد.

ریخته گری چدن و فولاد

قطعات ضد سایش

قطعات ضد سایش، زیرساخت صنعت را شکل می دهند و نقش حیاتی در تولید دیگر تجهیزات صنعتی دارند. این قطعات بطور وسیع در استخراج معادن، آسیاب و پودر کردن مواد و ساخت ماشین آلات راه سازی و کشاورزی استفاده می شوند. قطعات ضد سایش معمولا از آلیاژهای فولادی و چدنی تولید می شوند. و برای ریخته گری آنها از قالب هایی که تحمل دمای ذوب فولاد را داشته باشند بهره می گیریم. بعد از اینکه ریخته گری و عملیات ماشین کاری پایان یافت جهت افزایش سختی و خاصیت ضد سایش قطعه، عملیات تمپر را می توان انجام داد. تمپر یک عملیات حرارتی است که فلز را تا نزدیکی دمای بحرانی آن گرم می کنند و سپس عملیات خنک سازی را به آرامی انجام می دهند تا با تغییر خواص مکانیکی فولاد ، سختی و استحکام آن افزایش یابد. برای تولید قطعات ضد سایش از روش های مختلف ساخت و تولید می توان استفاده کرد. اما بهینه ترین روش، ریخته گری است. با این روش می توان قطعاتی با آلیاژهای مختلف، سطوحی پیچیده و با دقت بالا تولید کرد. به علت قابلیت تولید در تیراژهای بالا و نیاز اندک به ماشین کاری محصول نهایی، هزینه تولید بوسیله ریخته گری مقرون به صرفه است. تحقیقات برای بهبود محصولات ریخته گری، همچنان در کشورهای صنعتی ادامه دارد و هر ساله شاهد اختراع روش های نوینی در صنعت ریخته گری هستیم. در این متن تلاش کردیم تا شما را با تعدادی از محصولات فولادی و چدنی آشنا کنیم. اگر نیاز به تولید قطعات فولادی و چدنی به روش ریخته گری دارید جهت دریافت مشاوره با کارشناسان گروه کاوه ساخت، در تماس باشید. یکی از برترین مجموعه های ریخته گری فولاد در اصفهان، مجموعه کاوه ساخت است.