ریخته گری در ماسه چیست؟

امروز حدود ۶۰ درصد از قطعات ریخته گری توسط روش ریخته گری در ماسه انجام می‌ شود. انواع ماسه هایی که به منظور اجرای فرایند ریخته گری مورد استفاده قرار می گیرندT دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی هستند که از جمله آن ها می‌ توان به ویژگی نسوز بودن اشاره کرد. در واقع این ماسه‌ ها تحمل دمای بسیار بالایی را دارند و قادر هستند دمای مواد مذاب را تحمل کنند. علاوه بر آن این ماسه‌ ها قابلیت انسجام و چسبندگی بسیار بالایی دارند و می توانند الگوی ساخته شده در خود را به صورت کامل حفظ کنند، همچنین از دیگر ویژگی های بسیار مهم ماسه برای ریخته گری قابلیت نفوذپذیری آن است. وقتی که مواد مذاب به داخل این قالب ها ریخته می‌ شوند، گازهای شکل گرفته در این مواد از حفرات ماسه ای به صورت کامل خارج می‌ شوند. ما در ادامه در مورد فلزاتی که در فرآیند ریخته گری ماسه مورد استفاده قرار می‌ گیرند بیشتر صحبت خواهیم کرد، پس ما را در ادامه همراهی کنید. ریخته گری چدن یکی از خدمات ارائه شده توسط کاوه ساخت است، برای کسب اطلاعات درباره این خدمت با ما در کاوه ساخت همراه شوید. ریخته گری آهن از خدماتی است که توسط تیم کاوه ساخت انجام می شود.

ریخته گری در ماسه چیست؟

چه فلزاتی را می توان در فرایند ریخته گری در ماسه استفاده کرد؟

فلزات مختلف از جمله آلیاژهای آهن و فولاد را می‌ توان در فرآیند ریخته گری در ماسه مورد استفاده قرار داد. بسیاری از قطعات مخصوص وسایل حمل و نقل، همچون قطعات خودروسازی و قطعات مربوط به تجهیزات راه‌ آهن و کشتی سازی با استفاده از فرآیند ریخته گری در ماسه تولید می‌ شوند، همچنین بسیاری از قطعات مخصوص ماشین آلات کارخانجات نیز به صورت عمده و گسترده با استفاده از روش ریخته گری در ماسه تولید می شوند. بسیاری از قطعات مهم که در صنایع نظامی کاربرد دارند، از جمله تسلیحات نظامی نیز با استفاده از این روش در حجم های گسترده تولید می شوند. از جمله دیگر قطعات ساخته شده در فرآیند ریخته گری در ماسه می‌ توان به قطعات لوازم خانگی و همچنین قطعات مربوط به وسایل زینتی و دکوری نیز اشاره کرد. انواع قطعات به کار رفته در وسایل خانگی نیز که شامل وسایل آشپزخانه می شوند با استفاده از فرآیند ریخته گری در ماسه تولید شده‌ اند، همچنین قطعات مجسمه سازی فلزی نیز در بسیاری از مواقع توسط این روش تولید می‌ شوند. به عنوان مثال مجسمه های برنزی و یا مجسمه های مسی و فولادی را با استفاده از فرآیند ریخته گری در ماسه می سازند. ریخته گری چدن خاکستری به وسیله دستگاه های پیشرفته ای در مجموعه کاوه ساخت انجام می شود.

چه فلزاتی را می توان در فرایند ریخته گری در ماسه استفاده کرد؟

مراحل ریخته گری در ماسه

فرایند ریخته گری در ماسه شامل مراحل متعددی است. اگر بخواهیم به صورت تخصصی تر در مورد مراحل ریخته گری در ماسه صحبت کنیم باید این مراحل را در ۷ مرحله کلی خلاصه کنیم:

  • اولین مرحله برای ریخته گری در ماسه مرحله مدل سازی است. این مرحله توسط نرم افزار های تخصصی و کامپیوتری انجام می شود.
  • دومین مرحله به صورت تخصصی با نام مرحله ساخت ماهیچه ای شناخته می شود. منظور از ساخت ماهیچه ای تولید و طراحی ماهیچه ها برای سطح درونی قطع است.
  • سومین مرحله را می توان به مرحله قالب سازی نسبت داد. در این مرحله با استفاده از ماسه، قالب سازی به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی انجام می‌ شود.
  • مرحله چهارم ذوب کردن فلزات است. دمای ذوب کدام از فلزات با یکدیگر متفاوت است، بدین منظور باید فلزات را تا دمای ذوب حرارت داد و فلز مایع را برای ریختن به داخل قالب آماده کرد.
  • مرحله بعد مرحله انجماد است. برای این مرحله شما باید دمای قالب را کاهش داده و مواد مذاب داخل قالب را سرد کنید.
  • مرحله ششم با نام مرحله باز کردن قالب شناخته می شود. اکثرا قالب های ماسه ای به صورت دو تکه هستند و پس از فرایند انجماد هر دو بخش قالب از یکدیگر جدا می شوند.
  • مرحله آخر مرحله پرداخت نامیده می‌ شود. در این مرحله به وسیله سنباده و یا وسایل برشکاری، تمامی بخش های اضافی قطعه از آن جدا شده و سطح آن کاملا صاف و صیقلی می شود.

گروه تولیدی کاوه ساخت مراحل ریخته گردی در ماسه را در این مطلب به طور کامل توضیح داده است. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره های درج شده در وب سایت با کارشناسان کاوه ساخت در ارتباط باشید. ریخته گری استیل در اصفهان با دستگاه های پیشرفته و به روزترین تکنولوژی ها توسط کاوه ساخت انجام می شود.