درجه در ریخته گری چیست؟

ریخته گری یکی از صنایعی است که تاثیر بسزایی در صنایع و حوزه های مختلف دارد برای مثال در صنعت خودروسازی، ساخت ماشین آلات سنگین، ماشین آلات کارخانه ای، صنایع نظامی، صنایع الکتریکی، تاسیسات، صنایع خانگی و ... از این صنعت استفاده می‌شود. درجه به یکی از اصطلاحات ریخته گری گفته می‌شود که اصطلاح تخصصی در صنعت ریخته گری است. یکی از مهمترین سوالاتی که در این صنعت کاربردی و فراگیر برای مطالعه کنندگان پیش می‌آید که درجه چیست و به چه اصطلاحی در ریخته گری درجه گفته می شود؟ در این مقاله قصد داریم و پاسخ این سوال بپردازیم به همین دلیل اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، برای اطلاعات بیشتر و دستیابی به آگاهی در این زمینه با ما همراه باشید.

درجه در ریخته گری چیست

دُرجه یا «فلاسک» (Flask) چیست؟

درجه یکی از اصلاحات رایج ریخته گری است که در بعضی از موارد به آن فلاسک نیز گفته می شود. در واقع زمانی که ریخته‌گران از این اصطلاح استفاده می‌کنند به قالب ریخته‌گری اشاره می‌کنند که دارای دو طرف است. درجه دستگاهی است که تنها دارای یک طرفه است و برای عمل قالب گیری در ریخته گری از آن استفاده می شود. دور در شکل های متفاوت و اندازه های مختلف در بازار موجود است و رضای متفاوتی را به خود اختصاص می‌دهد برای مثال این محصول ممکن است از جنس آلومینیوم و مس باشد و هر یک کیفیت مخصوص به خود را دارند.
فلاسک یکی از وسایلی است که برای ریخته گری با استفاده از ماسه مورد استفاده قرار می گیرد و به صورت کلی دارای انواع زیر است:

  • فلاسک گرانوله جهت سرباره گیری و آخال زدایی مذاب آلومینیم

  • فلاسک پودری جهت سرباره گیری و آخال زدایی مذاب آلومینیم

  • فلاسک پودری جهت سرباره گیری و آخال زدایی مذاب آلیاژهای مس و برنج

  • فلاسک پودری جهت سرباره گیری و آخال زدایی و حذف آلومینیم مذاب آلیاژهای مس و برنج

  • فلاسک گرانوله و پودری عاری از سدیم و کلسیم جهت سرباره گیری و آخال زدایی مذاب آلومینیم

  • فلاسک گرانوله و پودری جهت اصلاح سدیم

  • فلاسک پودری جهت تمیز کردن دیواره کوره

  • فلاسک پودری جهت سرباره گیری و آخال زدایی با بازیابی بیشتر درمذاب آلومینیم

  • فلاسک پودری جهت سرباره گیری و آخال زدایی مذاب زاماک

  • فلاسک جهت اصلاح ساختارآلومینیم

دُرجه یا «فلاسک» (Flask) چیست؟

انواع درجه

فلاسک ریخته گری در اندازه های مختلف در انواع مدل نوع برندهای خارجی و ایرانی به بازار عرضه می شوند و به دلیل دارا بودن کیفیت بالا در بازار شناخته شده هستند. درجه در انواع مختلف ایرانی و خارجی در بازار موجود است و امروزه برندهای ایرانی توانسته جایگاه خوبی در بازار فروش این محصول کسب کنند اما به صورت کلی بهترین و کاربردی ترین انواع درجه درجه هایی هستند که در داخل کشور آلمان تولید و مونتاژ می‌شوند و سپس به سایر کشورها فرستاده می شوند. به صورت کلی به دلیل این که 60 درصد از تمامی مواد ریخته گری به روش ماسه ای تولید می‌شوند درجه کاربرد فراوانی دارد و خریداران بیشماری را در انواع متفاوت و اندازه های مختلف به خود اختصاص می دهد.