ریخته گری آلیاژی

فولاد در حقیقت آلیاژ آهن و کربنی است که میزان کربن در آن کمتر از 2% باشد. در صورتی که میزان کربن در ترکیب با آهن بیشتر از 2% باشد، ماده تشکیل شده با نام چدن تعریف می شود. وجود کربن در ساختار فولاد باعث پیشگیری از ایجاد گسستگی اتم های آهن می شود و در نتیجه به عنوان یک عامل سخت کننده عمل می کند.
فولاد استفاده ای گسترده در تمامی جوانب زندگی بشر دارد به گونه ای که در تولید و صنایع تا زیرساخت ها از فولاد به طور گسترده استفاده می شود. نیاز به استفاده از فولاد در تمامی صنایع به قدری است که در سال 2013 میزان تولید فولاد خام در جهان چیزی در حدود 1.6 میلیارد تن بوده است این گستردگی کاربرد به دلیل خواص مکانیکی فوق العاده فولاد، چگونگی فراوری مواد تشکیل دهنده آن و هزینه های پایین ساخت می باشد. برخی از ویژگی های فولاد که با توجه به میزان کربن موجود در ساختار آن تعیین می شود را در ادامه بررسی می کنیم:

  • میزان سختی: مقاومت فولاد در برابر سایش با توجه به میزان کربن در آن تعریف می شود.
  • میزان شکل پذیری: امکان تغییر شکل ظاهری تحت کشش با میزان کربن در فولاد رابطه عکس دارد. هرچه میزان کربن بالاتر باشد سختی آن بیشتر و شکل پذیری کمتر می شود.
  • قدرت و استحکام: این ویژگی عبارت است از میزان نیرویی که برای ایجاد تغییر در شکل ظاهری فولاد نیاز است. هرچه میزان کربن بالاتر باشد فولاد سخت تر است.
  • مقاومت در برابر خوردگی: میزان مقاومت در برابر زنگ زدن و اکسید شدن. با افزایش کروم و نیکل در ساختار فولاد میزان مقاومت ان در برابر خوردگی بهبود پیدا می کند.
  • چقرمگی: این ویژگی در صورت ارتقا شکل پذیری افزایش می یابد و به توانایی تحمل فشار روانی تعبیر می شود.
  • مقاوم بودن در برابر سائیدگی: میزان مقاومت فولاد در برابر استفاده و اصطکاک که با افزایش میزان عناصری چون کروم و مولیبدن ارتقا می یابد.
  • قابلیت ماشین کاری: تغییر شکل فلز از طریق برش، سوراخ کاری و یا سنگ زنی را ماشین کاری می گویند.
  • قابلیت جوشکاری: امکان انجام جوشکاری بدون عیب

ریخته گری آلیاژی

ریخته گری فولاد آلیاژی

فولاد در چهار نوع اصلی در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد که به شرح زیر است:

  • فولاد کربن: این نوع از فولاد در برابر خوردگی آسیب پذیر است و به سه دسته فولاد کم کربن، فولاد پرکربن و فولاد با میزان کربن متوسط تقسیم بندی می شود.
  • فولاد ابزار: این فولاد با مقاومت بالا در برابر سائیدگی، گرما و ضربه برای تولید ابزاری چون چکش، چاقو و ... مورد استفاده قرار می گیرد.
  • فولاد ضد زنگ: با تقویت ساختار برای مقاومت در برابر خوردگی یکی از پرکاربردترین انواع فولاد در صنعت است.
  • فولاد آلیاژی: این نوع از فولاد از ترکیب چند فلز مختلف از جمله سیلیکون، نیکل، منگنز، تیتانیوم، مس، نیکل و آلومینیوم تشکیل شده و از ویژگی های آن می توان به مقاومت بالا در برابر خوردگی اشاره نمود. این نوع از فولاد در تولید قطعات صنعتی فلزی همچون قطعات خودروف پروژه های مکانیکی و ... کاربرد دارد. فولاد آلیاژی حاوی چندین عنصر آلیاژی غیر از کربن است و به دلایلی همچون هزینه پایین ، خواص مکانیکی مناسب، در دسترس بودن و سادگی کاربرد در صنعت بسیار پرکاربرد و پرطرفدار است. ریخته گری فولاد نوع خاصی از ریخته گری است که با استفاده از انواع مختلف فولاد به عنوان متریال اولیه به تولید قطعات مورد نیاز صنعت می پردازد. ریخته گری فولاد معمولا زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که استفاده از چدن برای تولید قطعه به دلیل عدم مقاومت در برابر ضربه با محدودیت مواجه باشد. با توجه کاربرد گستردگی استفاده از فولاد آلیاژی در صنعت ریخته گری فولاد آلیاژی برای تولید قطعات صنعتی بسیار اهمیت پیدا می کند. قیمت ریخته گری فولاد در سایت کاوه ساخت بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

 ریخته گری فولاد آلیاژی

کاوه ساخت ریخته گری آلیاژی

ریخته گری آلیاژی در دو گروه ریخته گری فولاد کم آلیاژ و ریخته گری فولاد پرآلیاژ انجام می شود که هر کدام موارد کاربرد خاصی دارند.

  • ریخته گری کم آلیاژ مشابه ریخته گری کم کربن است با این تفاوت که سختی پذیری بالاتری دارد. در این نوع از ریخته گری میزان آلیاژ مورد استفاده در ساختار فولاد کمتر از 8% است.
  • ریخته گری پرآلیاژ برای فولادهایی با درصد آلیاژ بیشتر از 8% انجام می شود. میزان افزایش آلیاژها در این نوع از فولاد برای بهبود ویژگی هایی چون مقاومت در برابر خوردگی، حرارت و یا اصطکاک خواهد بود.

کاوه ساخت ریخته گری آلیاژی را با توجه به نیاز و درخواست مشتری و تحت نظر تیم فنی متخصص با کیفیت بالا و قیمت مناسب ارائه می دهد، شما عزیزان می توانید برای استعلام قیمت ریخته گری آلیاژی با کارشناسان کاوه ساخت ارتباط برقرار نمایید. یکی از برترین مجموعه های ریخته گری فولاد در اصفهان، مجموعه کاوه ساخت است.