ریخته گری طلا چیست؟

ریخته گری طلا اصطلاحی رایج در حرفه طلا و جواهر محسوب می شود که از آن به منظور تولید تعداد زیادی طلا بر اساس یک نمونه مشخص استفاده می کنند. با کمک ریخته گری می توان در مدت زمان معین و به تعداد بالا طلا و جواهر ساخت.
از زمان های قدیم برای ساخت طلا و جواهرات، فلزات مذاب را داخل قالب می ریختند و قطعات مورد نظر خود را می ساختند. در زمان های مختلف از روش های متفاوتی برای ریخته گری استفاده می کردند. در ادامه این مبحث به انواع روش های ریخته گری و مراحل آن بیشتر می پردازیم. ریخته گری چدن خاکستری به وسیله دستگاه های پیشرفته ای در مجموعه کاوه ساخت انجام می شود.

انواع روش های ریخته گری طلا

برای تولید طلا و جواهرات از روش های مختلفی برای ریخته گری طلا استفاده می کنند.

ریخته گری طلا با موم

این روش که از گذشته مورد استفاده بود، روشی بسیار قدیمی به شمار می رود. به منظور ساخت جواهرات با این روش، ابتدا مدل جواهر موردنظر را با موم می ساختند. سپس مدل ساخته شده را در ماسه ریخته گری قرار می دادند و طلای مذاب را داخل قالب ریخته تا جایگزین موم شود.

ریخته گری طلا به روش ماسه ای

این روش نیز یکی دیگر از روش های ریخته گری طلا است. در این روش مدل طلا و جواهر مورد نظر را درون ماسه درمی آورند و مذاب طلا را داخل قالب می ریزند. از این روش غالبا برای ساخت سکه و مدال بهره می برند.

انواع روش های ریخته گری طلا

ریخته گری طلا به روش پرینت سه بعدی

این روش همانطور که از نامش پیداست به عنوان روشی امروزی در ریخته گری کاربرد دارد. اغلب کارهای این روش توسط کامپیوتر و پرینتر سه بعدی انجام می شود. به همین دلیل از دقت و سرعت بالایی برخوردار است. جواهراتی که با این روش ساخته می شوند، دارای ظاهر زیبا و کیفیت بالایی هستند.
ریخته گری سانتریفیوژ
در این روش فرد باید دارای مهارت و سرعت عمل زیادی باشد. به این صورت که طلای مذاب را با دستگاه سانتریفیوژ داخل قالب می ریزند و با کمک این دستگاه ریخته گری انجام می شود.

ریخته گری القایی

در این روش از گاز آرگون و ماشین القایی استفاده می کنند. طلا را توسط ماشین القایی ذوب می کنند و با کمک گاز آرگون، فلز را به داخل سیلندر تزریق می کنند.

مراحل ریخته گری طلا و جواهر

• ابتدا قالب اولیه را بین لاستیک ها قرار داده و نمونه اولیه آماده می شود.
• سپس لاستیک را با تیغ به دونیم تقسیم کرده و قالب اصلی را بیرون می آورند.
• لاستیک های نیمه را روی هم قرار داده و با موم یا رزین مخصوص پر می کنند.
• موم ها را خارج کرده و روی آن گچ می ریزند. سپس با کمک دستگاه هواگیر حباب ها را خارج می کنند.
• موم ها را در کوره موم زدا قرار می دهند تا خشک شدن گچ ها را سرعت ببخشد.
• سیلندر را داخل کوره قرار می دهند و طلای مذاب را درون آن می ریزند.
• در مرحله آخر گچ ها شکسته می شود و نمونه های فلزی را خارج می کنند.

مراحل ریخته گری طلا و جواهر

جمع بندی

همانطور که اشاره کردیم، ریخته گری طلا به طلافروشان و تولیدکنندگان طلا کمک می کند که بتوانند سفارشات با تعداد زیاد را بپذیرند. به کمک این شیوه از ابزارها و روش های گوناگون استفاده می شود تا در مدت کوتاه و به وسیله نمونه اولیه، تعداد زیادی جواهر تولید و عرضه شود.
روش های گوناگونی برای ریخته گری وجود دارد که بر حسب هر دوره، روش مخصوصی اجرا می شود. ریخته گری با موم، به روش ماسه ای، به کمک پرینت سه بعدی، سانتریفیوژ و روش القایی انواع روش ها هستند. همچنین کار ریخته گری دارای مراحلی است که در مطلب به آن اشاره کردیم. ریخته گری استیل در اصفهان با دستگاه های پیشرفته و به روزترین تکنولوژی ها توسط کاوه ساخت انجام می شود.