انواع ریخته گری

همانطور که می دانید ریخته گری از پر کاربردترین روش های ساخت و تولید است که از دوره های برنز و آهن تا دوره انقلاب صنعتی نقش مهمی در پیشبرد صنعت داشته است. در عصر حاضر نیز نقش مهمی در تولید قطعات مختلف دارد. به نظر شما، تمام ریخته گری ها به یک روش انجام می شود؟ طبیعتا صنعت گران برای بهبود کیفیت قطعات و ساخت قطعات مختلف، انواع مختلف ریخته گری را اختراع کرده اند. با گروه کاوه صنعت همراه باشید تا مهم ترین روش های ریخته گری را بررسی کنیم.

انواع ریخته گری

روش های خاص

روش های خاص، معمولا روش های خلاقانه ای از ریخته گری هستند که برای تولید قطعات خاص بوجود آمده اند. در ادامه پر کاربرد ترین انواع آن را معرفی می کنیم:

  • ریخته گری دقیق: قالب ها در این روش سرامیکی هستند. و برای تولید محصولات پیچیده با مقاطع ظریف مناسب اند. و کاربرد زیادی برای ساخت قطعات حساس، در صنایع نظامی و هوایی دارد. خطای ابعاد محصول نهایی با این روش 0.02 میلیمتر به ازای 1 سانتیمتر است. به همین خاطر قطعه تولیدی نیاز به عملیات تکمیلی و پرداخت ندارد. اما به خاطر هزینه زیاد این گونه از قالب ها، تولید قطعات سنگین تر از 15 کیلوگرم با این روش صرفه اقتصادی ندارد.
  • ریخته گری پیوسته: همان طور که از اسم این روش پیداست؛ مراحل تولید قطعه بصورت یک خط تولید و پیوسته است. اگر بخواهم بصورت ساده توضیح دهم، از فرآیند ریخته گری تا خنک سازی و تولید محصول نهایی، نیازی به توقف تزریق مواد مذاب و خارج کردن قطعه از قالب و انتقال آن به مرحله بعد نیست. این روش برای تولید قطعاتی مانند شمش فولاد در تیراژ بالا مناسب است.
  • ریخته گری گریز از مرکز: این روش به ریخته گری سانتریفیوژ هم معروف است. در روش هایی که تا اینجا بررسی کردیم مواد مذاب به داخل یک قالب ثابت تزریق و فرآیند خنک سازی و شکل گیری انجام می شود. اما در روش گریز از مرکز، مواد مذاب به داخل یک قالب چرخنده تزریق می شود و فرآیند خنک سازی و شکل گیری در حین دوران قالب انجام و محصول نهایی تولید می شود. با این روش می توان لوله هایی با ضخامت 12.5 سانتیمتر و طول 15 متر را تولید کرد. به همین خاطر این روش در صنایع پتروشیمی و نیروگاهی استفاده بسیاری دارد
  • ریخته گری در قالب گچی: در این روش قالب را از گچ می سازند. البته برای استحکام و کنترل انبساط قالب و همچنین جلوگیری از ترک برداشتن آن، ماده اولیه قالب را با حدود 70 درصد گچ و 30 درصد مواد افزودنی دیگری همچون الیاف شیشه، آهک و اکسید منیزیم می سازند. محصول نهایی با این روش دارای سطحی صاف و ابعادی دقیق است. بطوری که مقاطع 0.6 میلی متری را با این روش می توان تولید کرد. قالب های گچی دارای حداکثر دمای قابل تحمل 1200 درجه سلسیوس هستند. به همین خاطر برای تولید قطعات غیر آهنی مناسب هستند.

روش های خاص

روش های سنتی

ریخته گری سنتی، در قالب های ماسه ای انجام می شود. و انسان ها طی سال های طولانی از آن استفاده کرده اند، و بخاطر مزایای زیادی آن همچنان مورد استفاده قرار می گیرد. دو روش پرکاربرد آن را در ادامه بررسی می کنیم. ریخته گری چدن یکی از خدمات ارائه شده توسط کاوه ساخت است، برای کسب اطلاعات درباره این خدمت با ما در کاوه ساخت همراه شوید.
• ریخته گری ماسه تر: قالب ها در این نوع ریخته گری از ترکیب ماسه، خاک رس و آب ساخته می شوند. با این روش فلزات مختلف آهنی و غیر آهنی قابل ریخته گری هستند. و ساخت قطعات بسیار بزرگ با این روش صرفه اقتصادی دارد. اما در ساخت قطعات با ابعاد کوچک دقت خوبی از خود نشان نمی دهد. محصول نهایی هم دارای زبری و ناهمواری است که نیاز به ماشین کاری دارد.
• ریخته گری ماسه خشک: قالب ها در این روش، همانند روش قبلی از ماسه و آب تهیه می شوند. فقط قبل از فرآیند ریخته گری نیاز به خشک شدن در کوره دارد، تا قالب استحکام بهتری پیدا کند. قطعات تولیدی با این روش دقت و صافی بهتری دارند. البته ساخت این مدل قالب نسبت به مدل قبلی به زمان بیشتری نیاز دارد.

روش های سنتی

قالب دائم

اکثر قالب هایی که تا به اینجا بررسی کردیم یکبار مصرف بودند و مناسب ساخت قطعات همسان، بصورت متوالی نیست اند، صنعت گران برای ساخت چنین قطعاتی از قالب های دائمی استفاده می کنند تا در کنار صرفه اقتصادی به روند تولید سرعت ببخشند. در ادامه دو نوع پرکاربرد این قالب ها را معرفی می کنیم.

  • ریخته گری تحت فشار: در این روش مواد مذاب تحت فشار به درون قالب تزریق می شود. اعمال فشار باعث کاهش حفره های گازی و تولید قطعاتی با استحکام بیشتر می شود و برای تولید قطعات ظریف و با دقت بالا استفاده می شود. و امکان استفاده در خط تولید برای ساخت قطعات به صورت سری را دارد، اما هزینه نگهداری دستگاه فشار در این روش بالاست. و برای فلزات با دمای ذوب بالا همانند فولاد و آهن نیز کاربرد ندارد.
  • ریخته گری گرانشی: همان طور که از نام آن پیداست در این روش، تزریق مواد مذاب به داخل قالب با کمک نیروی گرانش و وزن خود مذاب انجام می شود. این قالب برای تولید تعداد زیادی قطعه یکسان به صورت مکرر مناسب است. روشی کم هزینه است. درصد خطا و دقت تولید قابل قبولی هم دارد.

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با انواع مختلف ریخته گری و موارد استفاده آن ها آشنا کنیم. کارشناسان گروه کاوه ساخت آماده ارائه مشاوره و پاسخ های تکمیلی به سوالات شما عزیزان هستند. لطفا از طریق سایت یا تلفن های گروه کاوه ساخت با ما در تماس باشید.