چگونه قالب ریخته گری بسازیم


امروزه با استفاده از ریخته گری، قطعات مختلفی ساخت می شوند. با توجه به اینکه برای تولید قطعات گوناگون نیاز به تهیه قالب است، راهکارهایی برای ساخت قالب ریخته گری پیش روی شما قرار می گیرد. فرآیند ریخته گری به گونه ‌ای است که برای تولید قطعات مختلف باید نقشه محصول را در نظر بگیرید و با استفاده از آن، یک مدل ایجاد کنید.
پیشرفت در زمینه تولید قالب های ریخته گری موجب شده که امروزه روش های گوناگونی برای ساخت قالب ریخته گری ارائه شوند. به عنوان مثال روش دستی به عنوان یکی از این راهکارها در شرایط مختلف می ‌تواند کاربردی باشد. علاوه بر این روش های نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک در کنار قالب های دایکاست نیز در برخی شرایط توسط فعالان در زمینه ریخته گری، مورد استفاده قرار می ‌گیرند.
اگر قصد تولید قطعات با روش ریخته گری به تعداد بالا را دارید، ساخت قالب به عنوان موثرترین راهکار پیش روی شما قرار می گیرد. ریخته گری چدن یکی از خدمات ارائه شده توسط کاوه ساخت است، برای کسب اطلاعات درباره این خدمت با ما در کاوه ساخت همراه شوید.

آموزش ساخت قالب ریخته گری

آموزش ساخت قالب ریخته گری

متناسب با نیاز خود می توانید از روش های موجود، برای ساخت قالب ریخته گری یک گزینه را انتخاب کنید. برای طی کردن فرآیند ریخته گری در ابتدا لازم است طراحی قطعه هایی که قصد تولید آن را دارید، انجام پذیرد. در این گام یک مدل از قطعات مورد نظر با استفاده از نقشه ایجاد می شود.
در مرحله بعدی برای تولید قالب ریخته گری، با انتخاب فلز مناسب برای تهیه مذاب، این گام را طی خواهید کرد. حال باید نمونه ‌ای که ایجاد کرده اید را مد نظر قرار دهید و قالب را تولید کنید. معمولاً در چنین شرایطی ایجاد شکل نمونه در ماسه گزینه کاربردی شناخته می ‌شود.
پس از این مرحله چنانچه تورفتگی مشاهده شد یا بخش‌ هایی از قالب با برجستگی همراه شوند، باید برای شکل دادن به تورفتگی ها و برجستگی ها، ماهیچه هایی را مدنظر قرار داد. در گام بعدی باید درون قالب تهیه شده، مذاب را بریزید. این شرایط موجب می شود که از داخل قالب، گازهایی متصاعد شده و به خارج روانه شوند. ماده مذاب، شکل نهایی را به خود خواهد گرفت. اکنون ماده مذابی که درون قالب قرار گرفته به خوبی می ‌تواند قالب را پر کند. این گام با سرعت بالا و دمای مناسب توسط ماده مذاب طی می‌ شود.
کنترل مذاب و سرعت سرد شدن آن اهمیت بالایی دارد. اگر ملزومات مورد نیاز در این فرآیند رعایت نشود، در قطعه ریخته گری شده، حفره ‌هایی مشاهده می ‌شود. پس از انجماد مذاب قرار گرفته شده درون قالب باید قطعه ای که تولید شده را از قالب خارج کنید.

هزینه ساخت قالب ریخته گری

هزینه ساخت قالب ریخته گری

فراموش نکنید لازمه انجام این کار، داشتن تجهیزات ایمنی و استاندارد است. به همین علت همواره تاکید می ‌شود برای ساخت قالب ریخته گری در کارخانه های صنعتی یا کارگاه های استاندارد، فرآیند مورد نظر را تحت نظارت یک فرد متخصص طی کنید.
برخی از روش های ساخت قالب ریخته گری مانند روش های دستی، نیمه اتوماتیک، روش های تمام اتوماتیک و قالب های دایکاست برای ساخت قطعات آلومینیومی بهترین گزینه ها شناخته می شوند. ریخته گری تحت فشار با توجه به نداشتن پلیسه و بالا بودن کیفیت ساخت قطعات، بهترین روش در این زمینه محسوب می ‌شود. اگر به دنبال ساخت قطعات با حجم و تعداد زیاد هستید، ریخته گری تحت فشار به واسطه زمان تولید بسیار کم و هزینه پایین تر، روشی ایده آل است.
موارد متعددی وجود دارند که می ‌توانند در تعیین قیمت ساخت قالب ریخته گری اثرگذار باشند. بسته به شرایطی خاص مانند جنس قالب ریخته گری، حجم قالب و وزن آن، قیمت گذاری قالب صورت می پذیرد. فراموش نکنید در برخی شرایط ساخت ‌قالب ممکن است امری زمان بر و پرهزینه باشد. در عین حال اگر به دنبال قالب ریخته گری هستید و قصد ساخت این محصولات را دارید، ما در مجموعه کاوه ساخت همراه شما هستیم.