میلگرد زیگزاگ چیست | مشخصات و کاربرد خرپا

میلگردها یکی از انواع مقاطع فولادی هستند که با هدف تقویت ساختمان و جلوگیری از ریزش آن مورد استفاده قرار می گیرند. این میلگردها دارای تنوع زیادی از نظر جنس، قطر، ساختار و شکل هستند. میلگرد زیگزاگ یکی از انواع میلگردهای موجود در بازار است که به صورت تخصصی برای مقاوم سازی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. آشنایی با ساختار این میلگرد و جزئیات آن می تواند برای افرادی که در حوزه ساختمان سازی تخصص و تجربه دارند، اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. در ادامه در مورد مشخصات و کاربردهای این مقطع فولادی و همچنین انواع آن صحبت می کنیم.

میلگرد زیگزاگ چیست

میلگردها جزء مقاطع فولادی مهم و باکیفیت هستند که می توانند برای ساخت سازه ها و ساختمان های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. تنوع در میلگردها و سایزبندی آن ها بسیار زیاد است؛ اما یکی از متداول ترین این محصولات، میلگرد زیگزاگ بوده که با نام خرپا نیز در میان مهندسین عمران شناخته می شود. ساختار این میلگردها دقیقا مشابه با زیگزاگ است. به طوری که برای ساخت آن ها از میلگرد ساده و آجدار به صورت ترکیبی استفاده می شود تا در نهایت یک ساختار خرپا شکلی بدست بیاید.

برای اینکه بتوان این دو نوع میلگرد را به هم متصل کرد، نیاز به استفاده از روش جوشکاری است. به طوری که میلگردهای آجدار در بخش بالایی و پایینی این محصولات قرار می گیرند و در نهایت با روش خم کاری میلگردهای ساده به صورت زیگزاگی در بین دو میلگرد آجدار قرار خواهند گرفت.

میلگردهای زیگزاگ جزء متریال های پیش ساخته هستند که می توانند برای ساختمان ها و سازه های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین، برای اجرای این میلگردها، لازم است که آن ها در ابتدا در کارخانه ها و مجموعه های مختلف ساخته شوند و سپس برای افزایش استحکام سقف و مقاومت کششی، در بخش هایی از ساختمان به ویژه بخش های بتنی مورد استفاده قرار گیرند.

میلگرد زیگزاگ چیست

انواع خرپا یا میلگرد زیگزاگ

میلگردهای زیگزاگ از جمله محصولاتی هستند که برای تامین مقاومت یک سازه ساخته می شوند. امکان استفاده از میلگردهای آجدار و ساده برای آن ها وجود دارد و تفاوتی که در این محصولات وجود دارد، می تواند دلیلی برای تنوع در آن ها باشد. به طور کلی، خرپاها را از نظر به کار رفتن یا نرفتن نبشی می توان به چند نوع مختلف تقسیم بندی کرد:

  • خرپا ساخته شده با میلگرد

خرپاهای ساخته شده با میلگرد، متداول ترین این محصولات فلزی هستند که می توانند کاربردهای خاص خودشان را داشته باشند. این خرپاها به دلیل داشتن آج به خوبی می توانند در بتن گیرش ایجاد کنند.

  • خرپا ساخته شده با نبشی

در برخی از مواقع می توان به جای استفاده از میلگرد آجدار از نبشی استفاده کرد. در چنین شرایطی خرپا با نبشی ساخته می شود، نه میلگردهای آجدار. بنابراین به جای میلگردهای زیرین و رویین از نبشی استفاده می شود.

  • خرپا ساخته شده به روش ترکیبی

در صورتی که هم از نبشی و هم از میلگردها برای ساخت خرپا استفاده شده باشد، این محصولات با نام خرپاهای ترکیبی شناخته می شوند.

کاربرد میلگرد زیگزاگ چیست

میلگردهای زیرین یا کششی در خرپا می توانند وزن مرده سقف و نیروهای کششی را تحمل کنند. از این رو در مواقعی که نیاز به رفع مشکل کشش سقف ها است، می توان از میلگردهای زیگزاگ استفاده کرد که می توانند وزن وارد شده به سقف را تحمل کنند و باعث افزایش ایمنی یک ساختمان شوند. ساختار این میلگردها نیز به گونه ای است که می توانند بیشترین تحمل را در وزن های بالا داشته باشند. به طوری که میلگردهای عرضی می توانند وزن خود و سازه را تحمل کنند و مانع از شکستگی خرپا در حین حمل و نقل شوند. همچنین این میلگردها به دلیل آجدار بودن، می توانند گیرش خوبی در ملات ایجاد کنند. بنابراین، هر سه بخش این میلگردها که شامل میلگرد بالایی، پایینی و میلگردهای زیگزاگی عرضی هستند، می توانند باعث ایجاد یک خرپا شوند و کاربردهای متنوعی در صنعت ساختمان سازی داشته باشند. انواع کاربردهای این مصالح به شرح زیر است:

  • طراحی و ساخت انواع پل
  • طراحی و ساخت انواع زیرگذر
  • طراحی و ساخت انواع سازه های فلزی
  • قابل استفاده در سقف سازه ها
  • افزایش مقاومت سازه ها به دلیل استفاده در بتن

کاربرد میلگرد زیگزاگ چیست

مشخصات فنی این نوع میلگرد

میلگردهای زیگزاگ دارای مشخصات خاصی هستند و آشنایی با این مشخصات می تواند به افرادی که قصد اجرای این میلگردها را دارند، اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. میلگردهای نورد گرم و سرد می توانند برای ساخت این نوع خرپاها مورد استفاده قرار گیرند. اندازه آج و قطر میلگردهای آجداری که برای ساخت خرپا مورد استفاده قرار می گیرند، بر اساس نورد سرد و گرم بودن می توانند دارای تنوع بالایی باشند و تشخیص انتخاب بهترین نوع این میلگردها نیاز به تخصص و تجربه خاصی دارد. اگر از میلگردهای نورد سرد استفاده شود، قطر و آج میلگردها باید دارای مشخصات خاصی باشند و برعکس اگر از میلگردهای نورد گرم استفاده شود، قطر و آج آن ها باید متفاوت در نظر گرفته شود.