محاسبه آنلاین وزن ورق گالوانیزه

میزان سنگینی ورق گالوانیزه یکی از مهم‌ترین پارامترها در تعیین قیمت نهایی این محصول است. همچنین کیفیت این محصول نیز تا حد زیادی به محدوده مجاز تعیین شده برای وزن آن بستگی دارد. اما سوال این است که چگونه می‌توان وزن این مقاطع پوشش‌دار را به دست آورد؟ آیا وزن پوشش فلز روی بر مقدار سنگینی گالوانیزه تاثیر دارد یا می‌توان آن را نادیده گرفت؟ هر مترمربع ورق روی‌اندود شده چند کیلوگرم است؟ روش‌های مختلفی برای محاسبه مقدار ثقل صفحه‌های گالوانیزه وجود دارند که از میان آن‌ها می‌توان به جدول وزن ورق گالوانیزه، جدول اشتال، فرمول ریاضی و محاسبه آنلاین میزان سنگینی قطعات فولادی روی‌اندود شده اشاره کرد. در ادامه این مقاله به معرفی موثرترین روش‌ها در این زمینه خواهیم پرداخت.

وزن ورق کرکره ای گالوانیزه

شیت‌(صفحه)های فلزی روی‌اندود شده برای ساخت قطعات مختلف از جمله کانال کولر، لوازم آشپزخانه و لوله‌های آب به کار می‌روند. این محصولات از ارزان‌ترین و ساده‌ترین نوع ورق‌های فلزی به حساب می‌آیند، در حالی که امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، مقاطع کرکره‌ای رنگی و بی رنگ نیز به بازار عرضه شده‌اند. برای محاسبه میزان سنگینی شیت‌های کرکره‌ای گالوانیزه می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

وزن ورق کرکره‌ای= ((طول (متر)* عرض (میلی‌متر)* ضخامت (میلی‌متر))/1000)*7.85

برای محاسبه دقیق میزان سنگینی هر مترمربع از این محصول، به اطلاعات زیر نیاز است:

ضخامت: ضخامت شیت‌های کرکره‌ای معمولا بین 0.13 الی 0.6 میلی‌متر است.

عرض: عرض این مقاطع فولادی روی‌اندود شده به طور معمول بین 60 الی 125 سانتی‌متر است.

وزن ورق کرکره ای گالوانیزه

چگالی: چگالی ورق‌های گالوانیزه تقریبا 7.85 گرم بر سانتی‌متر مکعب است.

با دانستن مقادیر پارامترهای بالا می‌توانید سنگینی هر مترمربع ورق کرکره‌ای را از فرمول زیر بدست آورید:

وزن (کیلوگرم بر مترمربع)= (ضخامت (میلی‌متر)* عرض (سانتی‌متر)* چگالی (گرم بر سانتی‌متر مکعب))/ 1000

توجه داشته باشید که احتمال اختلاف میان اندازه بار واقعی شیت‌های کرکره‌ای با عدد حاصل از فرمول بالا وجود دارد. این اتفاق می‌تواند به دلیل عواملی مانند ناهمواری سطح محصول و وجود لبه‌ها رخ دهد. بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان وزن هر مترمربع از ورق‌های کرکره‌ای در ضخامت‌ها و عرض‌های گوناگون را در قالب جدول ارائه کرده‌اند. این اطلاعات می‌توانند در انتخاب مقطع فولادی مناسب به شما کمک کنند.

قطعا از دو فرمول بالا متوجه شده‌اید که ضخامت، فاکتوری مهم در محاسبه وزن هر مترمربع ورق فلزی روی‌اندود شده است. بر اساس این فرمول‌ها، هر مترمربع از شیت روی‌اندود شده 0.5 میل حدودا 4 کیلوگرم است، در حالی که سنگینی هر مترمربع از چنین محصولی با ضخامت یک میل به 8 کیلوگرم می‌رسد. بنابراین برای دانستن اینکه هر مترمربع شیت گالوانیزه چند کیلو است، باید حتما ضخامت آن را بدانید.

فرمول وزن ورق گالوانیزه  

فرمول وزن ورق گالوانیزه  

همانطور که بیان شد، یکی از روش‌های محاسبه دقیق مقدار سنگینی آهن‌آلات مختلف استفاده از فرمول زیر است. با وجود اینکه چگالی آهن برابر با 7.86 است، بهتر است که عدد 8 را جایگزین چگالی شیت‌های گالوانیزه ایرانی کنید.

وزن شیت گالوانیزه (کیلوگرم)= طول (متر)* عرض (میلی‌متر)* ضخامت (میلی‌متر)* عدد چگالی آهن/ 1000

در برآورد سنگینی شیت‌های روی‌اندود شده این موضوع را در نظر داشته باشید که رابطه مستقیمی بین ضخامت، ابعاد ورق و وزن نهایی آن وجود دارد.

یکی دیگر از راه‌های آگاهی از میزان سنگینی مقاطع فولادی مورد بحث، مراجعه به جدول وزن شیت روی‌اندود شده است. کارخانجات مختلفی این دسته از مقاطع فولادی را تولید می‌کنند و اندازه محصول هر برند با دیگری متفاوت است. از این رو، اصلی‌ترین دلیل استفاده از این جدول را می‌توان اطمینان از اصالت کالا پس از خرید دانست. با استفاده از این جدول می‌توانید با توجه به ضخامت شیت مورد نظر خود، سنگینی آن را طبق طول و عرض دلخواه مشاهده کنید. لازم به ذکر است که استفاده از این جدول نسبت به جداول سایر مقاطع فولادی آسان‌تر است، زیرا گالوانیزه در مقایسه با سایر محصولات موجود در بازار، ابعاد یکنواخت‌تری دارد.

روش‌های دیگری نیز جهت سهولت کار خریداران گرامی برای محاسبه مقدار ثقل این مقاطع فولادی وجود دارند. از جمله این روش‌ها می‌توان به محاسبه آنلاین وزن ورق گالوانیزه و استفاده از نرم‌افزارهای مهندسی اشاره کرد. روش‌های دستی با خطا همراه هستند. همچنین استفاده از جدول نیز در صورتی معتبر است که به ابعاد محصول مطابق با استانداردهای موجود در بازار دسترسی پیدا کنید. ابزارهای آنلاین جدید با دریافت اطلاعات لازم درباره ابعاد مقطع مورد نظر در سریع‌ترین زمان ممکن، دقیق‌ترین نتیجه را نمایش می‌دهند. این ابزارها برای تمام مهندسین، مشاوران، پیمانکاران، انبارداران و خریداران گرامی قابل استفاده هستند.