تفاوت میلگرد A2 و A3

یکی از شروط اصلی ساخت بنایی ایمن، مستحکم و با طول عمر بالا، استفاده از مصالح با کیفیت استاندارد است. برای استفاده از مصالح باکیفیت، ابتدا باید آنها را به خوبی شناخته و در قدم بعدی آنها را از فروشندگان معتبر خریداری کنیم. مصالح، خصوصا آهن‌آلات، تنوع بسیار بالایی دارند و هر کدام برای کاربردی خاص ساخته و عرضه می‌شوند.

در این مقاله قصد داریم تا با بررسی شکل ظاهری، کاربرد و خواص مکانیکی میلگردهای A2 و A3 تفاوت‌های این دو نوع میلگرد را بررسی کرده و روش‌های تشخیص آنها را معرفی کنیم؛ ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

تشخیص میلگرد A2 و A3

میلگردها با گرید مختلف، خواص مکانیکی خاص خود را دارند و از لحاظ قیمت و شکل ظاهری کاملا متفاوت هستند. وظیفه اصلی میلگردها افزایش مقاومت کششی و تحمل فشار سازه است. هر بخش از سازه، مقاومت کششی خاص خود را طلب می‌کند، پس برای هر بخش میلگردی با مقاومت کششی و تنش تسلیم معینی استفاده می‌شود. تنش تسلیم یا تنش جاری، برابر حداقل نیرویی است که می‌تواند شکل ظاهری میلگرد را تغییر دهد و مقاومت کششی برابر حداقل نیرویی است که می‌تواند میلگرد را بشکند.

میلگردهای A2 و A3 هر کدام مقاومت کششی و تنش تسلیم خاص خود را دارند، زیرا قطر آنها متفاوت بوده و شیوه سرد شدن و آج زدن آنها نیز کاملا متفاوت است. در ادامه شیوه تشخیص این دو میلگرد را شرح خواهیم داد.

  • تفاوت‌های ظاهری میلگرد A2 و A3

میلگردهای A2 به صورت فنری آج زده می‌شوند و اگر به سطح آنها دقت کنید خطوطی مارپیچ و موازی خواهید دید. میلگردهای A3 آج‌های جناغی شکل دارند و خطوط متقاطع هشت و هفت را بر روی آن می‌توان دید. تفاوت دیگر این دو نوع میلگرد در رنگ آنهاست، میلگردهای A2 نقره‌ای رنگ و میلگردهای A3 مشکی رنگ هستند؛ این تفاوت به دلیل فرایند سرد کردن میلگرد A3 ایجاد می‌شود.

  • خواص مکانیکی میلگرد A2 و A3

میلگردهای A2 نیم ترد هستند و در مقایسه با میلگردهای A3 تنش تسلیم پایین‌تری دارند. هیچ کدام از این دو نوع میلگرد برای جوشکاری مناسب نیستند اما در صورت لزوم می‌توان A2 را جوشکاری کرد. به طور کلی هر چه تراکم میلگرد بیشتر باشد انعطاف‌پذیری کمتر و تنش تسلیم بیشتری خواهد داشت.

  • کاربرد میلگرد A2 و A3

وجود تفاوت در خواص مکانیکی این دو میلگرد، موجب تفاوت در کاربرد آنها شده است. میلگردهای A2 که منعطف‌تر هستند برای خاموت زنی و مش بندی مناسب‌ترند، و میلگردهای A3 که تردتر بوده، از تنش تسلیم بالاتری برخوردارند و در عملیات سیویل کاربرد دارند.

  • قیمت میلگرد A2 و A3

تفاوت قیمت زیادی میان این دو گرید میلگرد نیست، اما در وزن و قطر برابر، میلگردهای ‌A3 اندکی گران‌تر هستند. در ترکیبات شیمیایی میلگرد گرید A3  درصد بالاتری کربن و منگنز استفاده شده است و این موجب افزایش مقاومت کششی و کاهش انعطاف آنها به نسبت میلگردهای A2 می‌شود؛ دلیل اصلی تفاوت قیمت این دو گرید میلگرد نیز متفاوت بودن ترکیبات شیمیایی آنها است.

تشخیص میلگرد A2 و A3

چگونه میلگرد باکیفیت بخریم

با شناخت تفاوت‌های این دو گرید از میلگردها، نیمی از مسیر را پیمودیم. شناخت لازم است اما کافی نیست؛ متاسفانه سودجویانی هستند که به نیت فریب خریداران، آج جناغی را بر میلگردهای گرید A2 می‌زنند، یا ترکیبات شیمیایی میلگردها را اندکی تغییر می‌دهند. تنها توصیه ما به شما پیمانکاران عزیز خرید میلگرد از تولیدکنندگان سرشناس و فروشندگان معتبر است.

البته برای حصول اطمینان می‌توانید یک نمونه از میلگردهای مورد نیاز خود را به آزمایشگاه تحویل داده و از استاندارد بودن مقاومت کششی و تنش جاری آنها مطمئن شوید. این مقادیر باید به صورت زیر باشند:

آنالیز

تنش جاری

مقاومت کششی

A2

3000 نیوتن بر سانتی متر مربع

4000 نیوتن بر سانتی متر مربع

A3

5000 نیوتن بر سانتی متر مربع

6000 نیوتن بر سانتی متر مربع

 تشخیص میلگرد A2 و A3

سخن پایانی

میلگردها استخوان‌بندی سازه شما هستند و باید مطابق با نیاز آن سازه انتخاب و خریداری شوند. همانطور که استخوان ران برای بازو مناسب نیست، میلگرد ترد نیز مناسب خاموت‌زنی نیست؛ پس بهتر است پیش از خرید میلگرد، کابردها و خواص مکانیکی آنها را بررسی کنید. خلاصه‌ای از تفاوت‌های این دو گرید میلگرد را در جدول زیر مشاهده کنید.

 

 

گرید A2

گرید A3

نوع آج

مارپیچ

جناغی

رنگ

نقره‌ای

مشکی

انعطاف‌پذیری

نیمه منعطف

شکننده

تنش جاری

3000 نیوتن بر سانتی متر مربع

5000 نیوتن بر سانتی متر مربع

مقاومت کششی

4000 نیوتن بر سانتی متر مربع

6000 نیوتن بر سانتی متر مربع

تراکم

کمتر

بیشتر