نمودار قیمت میلگرد در بورس کالا

بورس کالا فرصت‌های برابری را در بین تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیت‌های بازرگانی دارند، ایجاد کرده است. افراد می‌توانند انواع مختلفی از کالاها را خریداری کنند تا در یک بازار واقعی و سالم، به دور از حباب‌های بازار، به فعالیت بپردازند.

در بورس، کالاهای مختلفی وجود دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به دسته‌های مختلفی از قبیل فلزات گرانبها (سکه و طلا)، فرآورده‌های مربوط به نفت (روغن و قیر)، محصولات کشاورزی (پسته و زعفران)، محصولات مربوط به پتروشیمی (پلیمرها) و انواع گوناگون دیگر از کالاها اشاره کرد.

از مهمترین دسته‌های کالا که بسیار مورد توجه مردم قرار دارد، محصولات مربوط به صنعت و معدن می‌باشد که انواع مختلفی از کالاها را مانند مس، آلومینیوم، سنگ آهن و میلگرد و بسیاری از کالاهای دیگر را شامل می‌شود. میلگرد در دسته محصولات صادراتی قرار می‌گیرد و روز عرضه آن، روزهای چهارشنبه می‌باشد. میلگردها به خاطر مزیت‌های بالایی که دارند بسیار مورد توجه مردم هستند.

عرضه میلگرد در بورس کالا

میلگرد علاوه بر عرضه در بورس در تالار صادراتی نیز عرضه می‌شود، چرا که میلگرد جزو کالاهای صادراتی می‌باشد. برای خرید میلگرد مانند هر کالای دیگری باید یکسری از مراحل را طی کنید. شما برای خرید آن نیاز به داشتن کد بورسی و همچنین ثبت نام در کارگزاری خواهید داشت. طریقه توزیع میلگرد در بورس کالا به صورت سبد توزیع می‌باشد، در نتیجه باید کد فعالیت اقتصادی داشته باشید تا بتوانید از آن استفاده کنید. شما بعد از بررسی شرایط درج شده در فرم‌ها و همچنین تکمیل فرم‌های مربوطه، باید 10% از وجه را پرداخت کنید که برای ضمانت نامه در نظر گرفته می‌شود. بعد از تکمیل کارهای اداری و بررسی شرایط شما، خریداری از طریق کارگزار انجام خواهد شد. در مرحله بعد که حواله خرید برای خریدار صادر شد، یک مرحله سه روزه وجود دارد تا شخص خریدار مبلغ کل را واریز کند و سپس کالا را تحویل بگیرد.

با توجه با عرضه شدن میلگرد به صورت سبدی، سبدهای مختلفی برای میلگرد در نظر گفته شده است که به این شرح می‌باشد:

  • سبد میلگرد مخلوط (میلگرد مجتمع فولاد ظفر بناب)
  • سبد میلگرد مخلوط (میلگرد جهان فولاد سیرجان)
  • سبد میلگرد مخلوط (میلگرد کارخانه ذوب‌آهن اصفهان)
  • سبد میلگرد 14 تا 32- A3 (میلگرد آذر فولاد امین)
  • سبد میلگرد 14 تا 25 (میلگرد مجتمع فولاد صنعت بناب)
  • سبد میلگرد مخلوط (میلگرد کارخانه ذوب‌آهن اصفهان)
  • سبد میلگرد 14 تا 32 -A3 (میلگرد صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه)
  • سبد میلگرد 14 تا 32 - A3 (میلگرد صبا فولاد زاگ)
  • سبد میلگرد مخلوط (میلگرد فولاد روهینا جنوب)
  • سبد میلگرد 14 تا 32 - A3 (میلگرد فولاد آذربایجان)

سبدهای میلگرد ذکر شده، تمام کالاها را پوشش نمی‌دهند، بلکه مهمترین سبدهای عرضه شده در بورس هستند.

در نمودار زیر، قیمت میلگرد آهن را در سال 1402 و یک ماه اول از سال 1403 مشاهده می‌کنید:

عرضه میلگرد در بورس کالا

همانطور که از نمودار استنباط می‌شود، در ماه فروردین شاهد افزایش قیمت میلگرد بودیم، که این افزایش قیمت تحت عوامل مختلفی به وجود آمده که مهم‌ترین آن‌ها افزایش تقاضا و قیمت مواد اولیه برای تهیه‌ی میلگرد است. اما اتفاقی که در پایان سال 1402 افتاد، روند کاهشی قیمت کالا بود که برعکس ماه اول 1403، تقاضا کاهش پیدا کرد و در کنار آن عرضه بیشتر شد و در نتیجه قیمت کلی میلگرد کاهش پیدا کرد.

قیمت میلگرد در بورس کالا

با توجه به آنچه که گفتیم، این کالاها که از ابزارهای بسیار مهم در بخش ساخت و سازهای گوناگون می‌باشند و در حجم‌های بسیار بالا به فروش می‌رسند، یک قیمت ثابت ندارند و با توجه به عوامل مختلف، قیمت نهایی محصول ارائه می‌شود. قیمت میلگرد به صورت روزانه آپدیت می‌شود و شما می‌توانید از معتبرترین سایت‌ها، از آخرین قیمت آپدیت شده آگاه شوید.

قیمت میلگرد در بورس کالا

جمع بندی

به طور کلی اگر هدف شما در بازار بورس، میلگرد است، به یاد داشته باشید که آخرین نمودار این کالا را بررسی کنید تا از رشد افزایشی یا کاهشی آن مطلع شوید. عوامل زیادی مانند عرضه و تقاضا بر روی قیمت نهایی کالا تاثیر گذار هستند. زمانی که عرضه در بازار بسیار بالاتر از میزان تقاضا باشد، به صورت طبیعی، قیمت این کالا روند کاهشی خواهد داشت. علاوه بر بحث عرضه و تقاضا قیمت دلار  و ارز نیز موثر است. نوسانات موجود در بازار روزانه دلار به طور مستقیم در قیمت اثر گذار خواهند بود، مخصوصا زمانی که برای خرید مواد اولیه مصرفی، باید پول بیشتری را به دلار تبدیل کرد تا مواد اولیه خریداری شود. در نتیجه خود بالا بودن قیمت مواد اولیه نیز بر محصول نهایی اثر گذار هستند.