مزایا و معایب ریخته گری دقیق


از آنجا که روش ریخته گری دقیق دارای کاربردهای فراوانی است، مزایا و معایب ریخته گری دقیق نیز مورد توجه قرار می گیرند. از ریخته گری دقیق به منظور ساخت قطعاتی مشابه به طرح اصلی استفاده می شود. در این روش امکان تولید قطعات پیچیده با ظرافت بالا فراهم می گردد.
ریخته گری دقیق امروزه دارای کاربردهای مختلفی از قبیل تجهیزات نظامی، تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و... است. بنابراین به دلیل تنوع و گستردگی زمینه های آن، از معایب و مزایایی نیز برخوردار است. در ادامه مطلب به بررسی معایب و مزایایی که در ریخته گری دقیق وجود دارند، اشاره می کنیم. ریخته گری چدن یکی از خدمات ارائه شده توسط کاوه ساخت است، برای کسب اطلاعات درباره این خدمت با ما در کاوه ساخت همراه شوید. ریخته گری آهن از خدماتی است که توسط تیم کاوه ساخت انجام می شود.

ریخته گری دقیق چه معایبی دارد؟

ریخته گری دقیق چه مزایایی دارد؟

در ادامه مبحث مزایا و معایب ریخته گری دقیق لازم است اشاره کنیم که در شیوه ریخته گری دقیق امکان تولید انبوه قطعات با مدل های پیچیده و خاص وجود دارد. همچنین می توان از آن در جهت تولید قطعاتی که به دقت و ظرافت زیادی احتیاج دارند استفاده کرد.
در تولید قطعات، تکرار پذیری به همراه دقت ابعادی و صافی یکنواخت در سطح نیز وجود دارد. ریخته گری دقیق را می توان روی تمام آلیاژها و فلزات انجام داد. از آنجا که ریخته گری دقیق دارای دقت و ظرافت بالایی است، نیاز به عملیات ماشین کاری و تمام کاری را کاهش می دهد. بنابراین در کار و زمان تولید کنندگان صرفه جویی می شود.
به روش ریخته گری دقیق قطعاتی با خواص مناسب متالورژیکی تولید می شود. همچنین در این شیوه امکان ذوب و ریخته گری قطعات در خلا فراهم می شود. به دلیل وجود دقت بالا در تولید قطعات، خط جدایش در آن ها حذف می گردد و سطحی صاف و یکنواخت پیدا می کنند.
از آنجا که در ریخته گری دقیق، کار به صورت تمیز تر انجام می گردد، محصولاتی با کیفیت بالا و نقایص کمتری تولید می شود. به این ترتیب میزان ضایعاتی که هنگام تولید ایجاد می شود، در مقایسه با سایر روش ها، کمتر است. ریخته گری دقیق اصفهان یکی از شناخته شده‌ترین روش های ریخته گری است. در این شیوه ریخته گری را با دقت فراوانی انجام می دهند. 

ریخته گری دقیق چه معایبی دارد؟

ریخته گری دقیق چه معایبی دارد؟

به منظور اشاره به مزایا و معایب ریخته گری دقیق لازم است بدانیم یکی از معایب آن وجود محدودیت در وزن و ابعاد قطعات تولیدی است. به این صورت که قابلیت تولید قطعاتی را که وزنی کمتر از حدود 5 کیلوگرم دارند، وجود دارد.
به دلیل اینکه این روش چند مرحله ای است، در مقایسه با دیگر روش های ریخته گری، زمان بیشتری می برد. همچنین چند مرحله ای بودن کار باعث استهلاک بیشتر در دستگاه ها و تجهیزات تولیدی می شود. همین مسئله باعث افزایش هزینه های نگهداری تجهیزات و ابزارها می گردد. در صورتی که هنوز در رابطه با مزایا و معایب ریخته گری دقیق، سوالی دارید، می توانید از طریق شماره تلفن های موجود در سایت کاوه ساخت، با کارشنسان مجموعه کاوه ساخت، تماس خاصل فرمایید.
از طرف دیگر، قیمت تجهیزات و قالب‌ های مورد استفاده در ریخته گری دقیق نسبتا بالا است. به منظور تولید قطعات پیچیده با دقت بالا، نیروهای متخصص و ماهر لازم است. در واقع بدون نیروهای آموزش دیده، امکان ادامه فعالیت وجود ندارد.
برای تولید قطعات در ریخته گری دقیق، محدودیت سایز مطرح است و حفرات نباید بیشتر از 1.16 اینچ داشته باشند. علاوه بر این، برای آماده کردن پوسته ها و قالب مدت زمان زیادی لازم است. ریخته گری چدن خاکستری به وسیله دستگاه های پیشرفته ای در مجموعه کاوه ساخت انجام می شود.

جمع بندی

همانطور که در متن اشاره کردیم، مزایا و معایب ریخته گری دقیق مورد بحث است. از آنجا که ریخته گری دقیق دارای دقت و ظرافت بالایی است، در صنایع مختلف به منظور ساخت تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، تجهیزات نظامی و ... استفاده می شود.
در ریخته گری دقیق به دلیل ظرافت و دقت بالا در تولید قطعات، از نیاز به عملیات ماشین کاری و صرف هزینه و زمان اضافه می کاهد. از طرف دیگر، غالبا برای تولید قطعات کوچک که دارای وزنی کمتر از 5 کیلوگرم هستند، ریخته گری دقیق کاربرد دارد. بنابراین برای استفاده از این روش بر اساس مزایا و معایب آن باید تصمیم گرفت.