ماشین بولت چیست

بولت یا پیچ نوعی بست از جنس میلگرد است که در صنعت ساختمان‌سازی برای ایجاد اتصال میان صفحه زیر ستون و فونداسیون استفاده می‌شود. کارخانه‌های تولیدکننده این محصولات آهنی را به طول‌های مختلفی می‌سازند. البته صنعتگران انتهای قطعات را به منظور افزایش درگیری خم می‌کنند، به همین دلیل آن‌ها ظاهری عصا مانند دارند. برای دانستن اینکه ماشین بولت چیست، در ادامه با ما همراه باشید. چرا که در این مطلب از گروه کاوه ساخت می‌خواهیم شما را با انواع ماشین بولت و تفاوت آن با استاد بولت آشنا کنیم.

انواع ماشین بولت

ماشین بولت‌ها انواع مختلف با کاربردهای متفاوتی دارند. در این بخش به معرفی انواع این محصولات پرداخته و توضیحاتی ارائه کرده‌ایم.

  • Anchor Bolt

انکر از لحاظ لغوی به معنای محکم بستن و مهار کردن است. انکر بولت جهت چفت و بست کردن روی سطوح مختلف مانند بتن استفاده می‌شود. همچنین این وسیله برای ترمیم، تعمیر یا گسترش دادن انواع مقاطع فولادی کاربرد دارد. Anchor Bolt در جنس‌ها و مدل‌های گوناگون تولید و به بازار عرضه می‌گردد.

  • Roll Bolt

Roll Bolt‌ها ابزاری هستند که به روش مکانیکی در سوراخ‌های درون بتن جایگذاری می‌شوند. یک قطعه استوانه‌ای، مهره و واشر و یک پیچ رولی با سر مخروطی شکل از اجزای تشکیل دهنده این محصول هستند.

  • Stud Bolt

استاد بولت‌ها ابزاری متصل کننده به شکل یک پیچ گل‌دار هستند که مونتاژ و اجرای آن‌ها توسط مهره و واشر انجام می‌شود. این ابزار به راحتی قابل مونتاژ است و هزینه تعمیر و نگهداری آن نیز بسیار مقرون‌به‌صرفه است. قطعه مورد اشاره به افزایش سرعت اجرا و کاهش زمان تحویل کار هم بسیار کمک می‌کند. همچنین انواع پیچ و مهره‌های تمام رزوه معمولا از جنس فولاد همراه با پوشش‌های مختلف مانند گالوانیزه، تفلون و استیل ساخته می‌شوند.

  • U Bolt

یو بولت از نظر ظاهری شبیه به حرف لاتین U است. انحنای داخل این محصول، آن را برای بست کردن روی سطوح گرد مانند لوله ایده‌آل می‌کند. از این ابزارها برای پشتیبانی لوله‌های نفت و گاز در پایپینگ استفاده می‌شود. به همین دلیل، پیچ و مهره‌های U شکل را بر اساس سایز و شماره لوله‌ها نامگذاری می‌نمایند. عدد بعد از کلمه U نشان دهنده این است که قطعه مورد نظر، برای چفت کردن لوله‌ای با آن سایز استفاده شده است. در هنگام انتخاب این محصول باید به فاکتورهایی مانند جنس قطعه، قطر مفتول، شعاع خم و نوع پوشش توجه داشته باشید.

انواع ماشین بولت

  • Eye Bolt

آی بولت‌ها در واقع پیچ‌هایی هستند که به دلیل داشتن یک حلقه در انتهای خود و همچنین شباهت ظاهری به چشم، به این اسم نامگذاری شده‌اند. از حلقه یاد شده برای اتصال طناب، نوار یا زنجیر به سطوح استفاده می‌شود. از این رو، محصول یاد شده برای کارهای جابجایی بسیار کاربرد دارد. 

  • J Bolt

احتمالا دلیل نامگذاری J Bolt را حدس زده‌اید. شکل ظاهری این ابزار به حرف J شبیه است. خاصیت قلابی این ابزار باعث شده است که در مواقع نیاز به عنوان قلاب گیرنده از آن استفاده شود. این پیچ را می‌توان با Eye Bolt جایگزین کرد. این عمل موجب بالا رفتن سرعت کار و عمل باز و بسته شدن خواهد شد.

  • Hanger Bolt

هنگر بولت نوعی پیچ است که دو طرف آن دارای رزوه‌های متفاوت است. در شرایطی که به استحکام و سرعت بالا نیاز است، از این ابزار استفاده می‌شود. برای مثال قطعه فولادی یاد شده برای اتصال صفحات با دو جنس گوناگون (اتصال یک وسیله به سطوح چوبی) کاربرد دارد.

انواع ماشین بولت

تفاوت استاد بولت و ماشین بولت

ماشین بولت در واقع پیچی گل‌دار با یک سر گل مانند است. در حالی که سمت دیگر ابزار مورد بحث به صورت کامل رزوه خورده است. این دسته از محصولات مخصوص باز و بسته کردن به واسطه آچار هستند. همچنین برای بستن این ابزارها تنها به یک مهره نیاز دارید.

Stud Bolt‌ها به پیچ‌های تمام رزوه معروف هستند که سرتاسر آن‌ها رزوه خورده‌ است. با مشاهده این محصولات متوجه خواهید شد که هیچ گلی در ابتدا یا انتهای ابزار وجود ندارد. همچنین برای چفت کردن انواع Stud Bolt به دو عدد مهره نیاز است.

اگر در هنگام بستن پیچ‌ با محدودیت فضا روبرو بوده و نتوانستید آن را به آسانی ببندید، باید از پیچ و مهره‌های تمام رزوه استفاده کنید. این ابزارها را به راحتی می‌توان از هر دو طرف باز و بسته کرد. البته برای بستن پیچ و مهره‌ها باید مواظب باشید که محور پیچ بیش از اندازه چرخانده نشود. زیرا در این صورت امکان بریدن و عدم باز شدن آن وجود دارد.

 

 

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

 انواع دستگاه آسیاب ادویه در ظرفیت های مختلف در بکردانه