قیمت میلگرد چطور محاسبه می شود؟

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های محاسبه قیمت میلگرد، وزن آن و  همچنین کیفیتش است. معمولاً مطابق با یک فرمول ویژه، ارزش میلگرد تخمین زده می‌شود. در این مقاله به شما یاد می‌دهیم که قیمت میلگرد چطور محاسبه می‌شود و همچنین عوامل موثر بر روی بهای آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. برای خرید باکیفیت‌ترین میلگرد، با قیمت مناسب، ما مجموعه شهر آهن را به شما پیشنهاد می‌دهیم؛ شهر آهن، فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و طی این مدت، تجارب ارزنده‌ای در زمینه تامین و توزیع در صنعت فولاد کشور داشته که منجر به تشکیل مجموعه‌ای کارآمد در زمینه فروش و عرضه آهن آلات ساختمانی و صنعتی شده است.

موارد تاثیر گذار روی قیمت میلگرد

به طور کلی مهندسین پروژه‌های ساختمانی و صنعتی برای تعیین میزان بودجه مورد نیاز برای تهیه و خرید میلگرد، ابتدا باید قیمت آن را با توجه به عوامل تاثیرگذار، مورد بررسی قرار دهند تا علاوه بر تأمین محصولات با کیفیت، آن‌ها را با بهترین قیمت خریداری کنند.

میلگردهای ساده و آجدار، به دو صورت شاخه‌ای و کلاف، در بازار عرضه می‌شود. همان‌طور که بیان شد، ابتدا لازم است وزن هر شاخه میلگرد را تعیین کنیم و سپس مطابق با فرمول، قیمت واقعی آن نیز مشخص خواهد شد. به بیانی باید بدانیم هر شاخه میلگرد دقیقاً چند کیلوگرم است؟ ضخامت میلگرد شاخه بالاتر از ۸ میلیمتر است و مطابق با استاندارد به طول ۶ متر تولید می‌شوند. در صورتی که میلگرد کلاف، ضخامتی کمتر از ۸ میلیمتر دارد و به شکل کلاف‌های در هم تنیده ساخته می‌شود.

به طور کلی قیمت انواع محصولات صنایع فولادی مثل میلگرد، آهن، پروفیل و...، تحت تأثیر عوامل بسیاری قرار دارد. از جمله این موارد می‌توان به وزن و کیفیت میلگرد، افزایش ارزش مواد اولیه، نوسانات ارزی، سیاست‌های داخلی و خارجی دولت، میزان عرضه و تقاضا، هزینه‌های حمل و نقل، قیمت جهانی آهن، تعرفه‌های قانونی و...، اشاره کرد.

موارد تاثیر گذار روی قیمت میلگرد

در ادامه مهمترین عوامل موثر در تعیین نرخ میلگرد را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

وزن میلگرد

وزن فولاد به کار رفته در میلگرد، مهمترین عامل تاثیرگذار روی تعیین نرخ آن است. در پروژه‌های صنعتی و عمرانی، غالباً میزان میلگرد لازم را برحسب طول تخمین می‌زنند. بنابراین با توجه به این‌که محصولات مورد نظر به صورت شاخه‌ای تولید می‌شوند، دانستن وزن هر شاخه میلگرد، بسیار مهم است.

برای محاسبه وزن میلگرد، نخست طول آن را در نظر می‌گیرند. یعنی برای تعیین دقیق وزن، متراژ مورد نیاز را مشخص می‌کنند. در حال حاضر استانداردهایی تعریف شده است که مطابق با آن، می‌توانید وزن محصول را به راحتی تعیین کنید. جدول‌های اشتایل و لیستروفر، رایج‌ترین مراجع استاندارد بشمار می‌روند.

نحوه محاسبه قیمت میلگرد برای کارهای مختلف

برای محاسبه وزن میلگرد، راه‌های زیادی وجود دارند، اما یکی از  ساده‌ترین آن‌ها، فرمول زیر است:

 حرف W وزن میلگرد، حرف D بیانگر قطر  و L طول میلگرد را نشان می دهد.

 ۱۶۲/طول میلگرد Íقطر به توان ۲=وزن واحد طول میلگرد

مطابق با این دستور، قطر هر شاخه میلگرد بر اساس مقیاس میلیمتر، حساب می‌شود و عدد بدست آمده بر حسب کیلوگرم خواهد بود. یعنی قطر میلگرد را به توان ۲ می‌رسانید و بعد آن را در طول میلگرد ضرب می‌کنید. در مرحله بعد، عدد حاصل را بر عدد ۱۶۲ تقسیم می‌کنید.

مثال: محاسبه وزن میلگرد ۱۲

وزن یک شاخه میلگرد  با طول ۶۰ متر و  قطر ۱۲میلی متر، به شکل زیر محاسبه می‌شود:

D=12 mm

L= 60m

W= 

 نحوه محاسبه قیمت میلگرد برای کارهای مختلف

انواع میلگرد و ابعاد و اندازه های مختلف آن

انواع میلگردها مثل انواع ساده، آجدار، هارد کروم، استیل، حرارتی و...، در طیف وسیع و متنوع، با ابعاد و اندازه‌های گوناگون، در دسترس خریداران قرار گرفته است. هر یک از این محصولات با نوع کاربرد و اندازه پروژه طراحی و تولید می‌شوند. در نتیجه قیمت‌ها هم کاملاً متفاوت و متغیر خواهد بود.

نوسانات نرخ ارز

تغییرات نرخ ارز مثل دلار هم، نقش پررنگی در تعیین ارزش میلگرد دارد. کشور ما یکی از صادرکنندگان محصولات فولادی و آهنی است. بنابراین قیمت‌ها بر مبنای دلار  مشخص می‌شوند. در حال حاضر نسبت به ماه‌های گذشته، نرخ دلار بسیار افزایش یافته است.

میزان عرضه و تقاضا

معمولاً زمانی که تقاضای این محصول زیاد می‌شود، اگر عرضه آن هم کم شود، قیمت‌ها هم افزایش پیدا می‌کند و ممکن است شرکت‌های سازنده، تولیدات خود را بیشتر کنند که در این صورت، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

تورم جهانی آهن

در بسیاری از موارد، قیمت آهن بر روی بهای محصولات فولادی، مقاطع فولادی و میلگرد ها، مستقیماً موثر است. اگر نرخ آهن بالا رود، میلگرد هم گران‌تر می‌شود و بالعکس. البته رفتار بازار آهن آلات، غیر قابل پیش‌بینی است و ممکن است در مقاطعی هم قیمت‌ها کاهش پیدا کنند.

انواع میلگرد و ابعاد و اندازه های مختلف آن

بهترین قیمت میلگرد در آهن آلات شهر آهن

مجموعه بزرگ شهر آهن یکی از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان میلگرد، انواع محصولات آهنی و فولادی، پروفیل و...است. انواع میلگرد اعم از ساده، آجدار، حرارتی و استیل، به صورت شاخه‌ای و کلافی، با هر وزن و اندازه‌ای، در حجم بسیار زیاد و به صورت عمده و خرده، برای مشتریان فراهم شده است. برنامه ریزی تأمین محصولات مورد نیاز مشتریان به گونه‌ای انجام شده که همیشه و در همه شرایط، برای خریداران قابل دسترسی باشد. صاحبان این مجموعه، برترین و معتبرترین برندهای با کیفیت را ارائه می‌دهند.

نرخ و بهای میلگردها، به روز، منصفانه و مطابق با نرخ اتحادیه‌ها، روی وبسایت، قابل مشاهده است. شما می‌توانید بهترین قیمت میلگرد را از فروشگاه بزرگ شهر آهن استعلام بگیرید. مشاوران شهر آهن، با کمال میل، به شما پاسخگو خواهند بود.

کلام آخر

برای انتخاب و خرید میلگرد با بهترین قیمت، لازم است که قبل از  هر تصمیمی، از منابعی معتبر، اطلاعات لازم را به دست بیاورید. با توجه به مواردی نظیر وزن و ابعاد، تورم اقتصادی، سیاست‌های داخلی و خارجی، هزینه حمل و نقل و...، در تعیین بهای محصولات فولادی و آهنی بخصوص میلگرد، قیمت‌ها همیشه در حال نوسان هستند. با داشتن اطلاعات کافی و به روز، می‌توانید میلگرد مورد نیاز خود را با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب، مطابق با بودجه خود تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، کافی است به وبسایت شهر آهن سر بزنید.