فورج کاری

فورج کاری یا همان آهنگری، تکنولوژی ساخت و شکل دادن به یک قطعه فلزی است. در فورج کاری یک قطعه فلز را با استفاده از قالب، حرارت زیاد و وارد کردن نیرو به شکل مورد دلخواه خود در می آورند. به طور کلی می توان گفت در آهنگری، هندسه يک قطعه ساده با استفاده از تغییر شکل مومسان، به یک هندسه پيچيده تبديل می شود.
قالب های فورج برای فرم دهی و شکل دهی فلزات در تولید انبوه استفاده می شود که گاهی با حرارت دهی قطعات کار و گاهی بدون حرارت دهی صورت می گیرد. در طراحی قالب فورج باید به گونه ای عمل شود تا در صورت بروز حادثه و شکستیگی یا فرسودگی قالب عملیات تعمیر و نگهداری قالب به راحتی انجام گیرد و قطعات معیوب تعویض و جایگزین شوند.
در بوجود آوردن کیفیت بالا و عمر مفید قالب های فورج نقش طراح بسیار قابل توجه بوده و اگر طراحی قالب های فورج با استفاده از روش های محاسباتی علمی و مهندسی قالب سازی و تجارب و زمینه های کاربردی در ساخت و تعمیرات قالب های فورج انجام بگیرد و انتخاب مواد و مصالح قالب و مراحل ماشین کاری و عملیات حرارتی و پرداخت کاری آنها به شکل علمی و صحیح صورت بگیرد قالب ها تا ۹۰% درصد عمر مفید و استاندارد و محصولات تولیدی فورج شده کیفیت عالی و مطلوب خواهند داشت.

کارگاه فورج کاری

کارگاه فورج کاری

آهنگری یا همان فورج کاری یکی از کارهای صنعتی است که بسیار سخت و نسبتا پر هزینه است. دلایل سخت بودن این کار قطعا بر هیچ کسی پوشیده نیست، گرمای شدید و کار با دستگاه های سنگین کار هر کسی نیست. پر هزینه بودن آن هم به دستگاه های مورد نظر در کارگاه بر می گردد.
مرسوم ترین و اولین روش ساخت قطعات با روش فورج به روش سنتی بر می گردد که با دو ابزار ساده و در اصطلاح چکش و سندان انجام می شود. از مزایای این روش می توان به نداشتن هزینه قالب و تولید قطعات با اشکال ساده ذکر کرد و همچنین بزرگترین عیب این روش این است که نیاز به اپراتور یا کارگر ماهر دارد. در کاوه ساخت به دلیل داشتن بروزترین دستگاه ها و بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا و افراد متخصص، شما می توانید قطعات خود را در هر مدل و شکلی سفارش دهید و با بهترین کیفیت از کاوه ساخت تحویل بگیرید.

انواع روش‌های فـورج

آهنگری سنتی و دستی (چکش و سندان)

آهنگری دستی را پیش تر برای شما شرح دادیم. این روش اولین و قدیمی ترین روش آهنگری است.

فـورج با پتک اتوماتیک بدون قالب

این روش برای ساخت قطعات بزرگ بر روی پرس های با دو سطح قالب صاف برای کم کردن قطر و افزایش طول، مورد استفاده قرار می گیرد و این ضربات تا موقعی ادامه پیدا خواهد کرد تا به اندازه مورد نظر برسند.

فـورج قالب باز (open die forging)

فورج قالب باز همیشه به صورت یک فرآیند فورج داغ بوده که در آن قطعه کار با پرس میان قالب هایی با هندسه ی ساده شکل می گیرد. فورج قالب باز در دو مورد استفاده می شود، هنگامی که تعداد قطعه مورد نظر کم و درعین حال شکل قطعه ساده است. و وقتی که مهلت تحویل قطعه کم است، یا قطعه به اندازه بزرگ است که با روش فورج قالب بسته نمی توان تولید کرد.

فـورج قالب بسته (closed die forging)

در این روش شمشال (بیلت) بین دو قالب قرار گرفته و در طی مراحل مختلف پیش شکل دهی و شکل دهی نهایی و برش پلیسه که در محل جدایش دو قالب تشکیل می شود، انجام می گیرد. شکل نهایی که توسط حفره ساخته شده ناشی از قالب خواهد بود با قرار گرفتن بیلت گرم شده و ضربات متوالی پرس و جریان یافتن بیلت گرم شده به خود شکل می گیرد.

فـورج غلطکی (Roll Forging)

روش فورج غلطکی معمولا برای کاهش قطر یا ضخامت و افزایش طول مثل میله هایی با مقطع متغیر مورد استفاده قرار می گیرد. قالب های مورد استفاده در این روش شامل انواع مختلفی چون تک غلطکی، دو غلطکی، سه غلطکی، گوه ای مقعر و گوه ای تخت است.

فـورج حلقه ای (Ring Forging)

فـورج کله زنی و کلفت کاری (upsetting forging)

فـورج با انرژی بالا (High Energy Rate Forging)

فـورج هم دما (Isothermal Forging)

فـورج شعاعی (radial forging)

فـورج دورانی (orbital forging)

فـورج متالورژی پودر (powder metallurgy Forged )

فـورج دقیق (Precision Forging)

خدمات فورج سنگین

خدمات فورج سنگین

انجام فورج سنگین در کارگاه فورج کاری به دستگاه ها و تجهیزات مخصوص خود نیاز دارد. در کاوه ساخت شما می توانید سفارشات فورج سنگین خود را نیز به صورت اینترنتی و از طریق سایت کاوه ساخت ثبت نمایید. کاوه ساخت با استفادع از دستگاه ها و تجهیزات پیشرفت امکان ساخت فورج ها را به هر گونه ای دارد، پس بیش از این صبر نکنید و همین الان سفارش خود را قطعی کنید.

سوالات متداول فورج کاری

فورج کاری چیست؟
فورج کاری یا همان آهنگری، تکنولوژی ساخت و شکل دادن به یک قطعه فلزی است. در فورج کاری یک قطعه فلز را با استفاده از قالب، حرارت زیاد و وارد کردن نیرو به شکل مورد دلخواه خود در می آورند.
فورج کاری به چند روش انجام می شود؟
فورج کاری به روش های فـورج قالب باز (open die forging)، فـورج قالب بسته (closed die forging)، فـورج غلطکی (Roll Forging) و فـورج حلقه ای (Ring Forging) انجام می شود.