فرآیند جوش فورجینگ چیست؟

فرایند جوش فورجینگ یکی از روش‌های است که برای موارد متعدد مورد استفاده قرار می گیرد و به خصوص در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد. فرایند که برای اولین بار در سال ۱۹۵۳ مورد استفاده قرار گرفت. یکی از روش‌هایی که در آن دو فولاد را به یکدیگر متصل می کنند و به اصطلاح اتصال سر به سر بین دو فولاد برقرار می شود. از این روش اولین بار برای اتصال ریل ها به یکدیگر استفاده شده. پس از آن برای موارد متعدد دیگر از آنها استفاده شد. با رشد و افزایش سازه های بلند و آپارتمان ها استفاده از روش فورجینگ رونق و رواج بیشتری پیدا کرد و ابزارآلات بیشتری برای این روش ابداع شدند. امروزه در اکثر ساختمان‌ها از روش فورجینگ استفاده می‌شود و میلگرد ها به صورت سربه‌سر با یکدیگر اتصال داده می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به فرآیند جوش فورجینگ بپردازیم به همین دلیل برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید. اطلاعات لازم درباره فورج کاری را می توانید در این مقاله از سایت کاوه ساخت بخوانید.

{rppheadingcroll}

فرآیند جوش فورجینگ چیست؟

جوش فورجینگ چیست؟

جوش فورجینگ یکی از روشهای است که طی آن فولاد تا دمای خمیری شدن می‌رسد و سپس به یکدیگر متصل شده و به صورت کامل پرس می شود به گونه ای که زمانی که به فولاد نگاه می‌کنید متوجه جدا بودن بخش‌های مختلف آن نمی شوید.
در روش جوش فورجینگ معمولاً در ابتدا فولاد را بین ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰ درجه سانتی‌گراد به صورت کامل گرم می‌کنند به صورتی که فولاد کم کم به حالت خمیری شکل و مایع در می‌آید و سپس دو فولاد را به صورت سر به سر به یکدیگر متصل می کنند و از آن برای موارد مختلف استفاده می کنند. طراحی قالب فورج به آگاهی از استحکام و انعطاف پذیری قطعه کار، حساسیت آن به آهنگ و دمای تغییر شکل، ویژگی های اصطکاکی و پیچیدگی شکل قطعه کار نیاز دارد.

جوش فورجینگ برای چه موادی کاربرد دارد؟

به صورت کلی از جوش فورجینگ برای موارد زیر استفاده می شود:

  • ساخت ریل: یکی از مهمترین موارد استفاده از این محصول برای ساخت ریل است زیرا ریل باید به صورت کامل به یکدیگر متصل شود تا مانع از هرگونه اتفاق در قطار شود.
  • ساخت آپارتمان و آسمان خراش: در ساخت سازه های بلند مانند آپارتمان و آسمان خراش معمولاً از جوش فورجینگ برای متصل کردن میلگردها به یکدیگر استفاده می شود.
  • صنعت هوافضا: یکی دیگر از موارد استفاده از این محصول در صنعت هوافضا برای جوش دادن قطعات هواپیما است.
  • صنعت خودروسازی: از این روش در صنعت خودروسازی استفاده می‌شود.
  • صنعت کشاورزی: در اکثر موارد ماشین‌آلات کشاورزی با استفاده از این صنعت تولید می شوند برای مثال در برخی از موارد می توانید انواع مختلف تراکتور هایی را مشاهده کنید که با استفاده از صنعت فورجینگ تولید شده‌اند.
  • ساخت ادوات جنگی: از جوشکاری فورجینگ برای مواردی مانند ساخت لوله های تفنگ استفاده می شود. انواع مختلف تانک‌ها و ماشین‌های جنگی نیز با استفاده از روش فورجینگ تولید می شوند.
  • صنعت مقاوم سازی ساختمان: برای مقاوم سازی ساختمان به خصوص در برابر زلزله از روش فورجینگ استفاده می‌شود تا ساختمان مقاوم تر باشد.
  • استفاده برای بازیافت میلگرد: در برخی از موارد میلگردها به صورت بریده شده در بازار موجود هستند برای مثال قسمتی از آنها برای ساختمان مورد استفاده قرار گرفته است و قسمتی دیگر اضافه بوده‌. در این گونه موارد از صنعت فورجینگ برای متصل کردن مجدد میلگرد ها و بهبود کاربرد آنها استفاده می شود.

فرآیند جوش فورجینگ چیست؟

جوش فورجینگ به چه صورت انجام می شود؟

روش فورجینگ یکی از روش‌های پیوند میلگرد است که بر اساس اتصال مولکولی برنامه‌ریزی شده است و در آن اتصال مولکولی بین دو فلزی که بین آنها اتصال فورجینگ برقرار می شود، اتفاق می‌افتد.
به صورت کلی برای جوش فورجینگ از روش زیر استفاده می شود:

  1. قرار دادن میلگردها روبروی هم
    در مرحله اول برای انجام جوش فورجینگ میلگرد به صورت کامل رو به روی یکدیگر قرار داده می شوند. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا دو میلگردی که روبه‌روی هم قرار داده شده اند به هیچ عنوان نباید با یکدیگر زاویه داشته باشند و باید به صورت کامل و موازی در امتداد یکدیگر قرار داده شوند.
  2. حرارت دادن به میلگردها
    در مرحله دوم برای انجام جوش فورجینگ میلگرد ها به صورت کامل حرارت می بیند و دمای آنها تا حدود ۱۲۰۰ الا ۱۲۵۰ درجه سانتیگراد بالا می رود.
    در این مرحله فلز تا دمای بالاتر از دمای تبلور حرارت می بیند و زمانی که به حالت خمیری شکل و یا به اصطلاح پلاستیکی شکل درآمد به صورت کامل برای انجام عمل فورجینگ آماده شده است.
    در این مرحله بعد از خمیری شدن فلز دو فلز روی یکدیگر قرار داده می شوند و روی هم فشرده می شوند. در این مرحله کیفیت و پیوستگی حرارت دهی از اهمیت بالایی برخوردار است و به هیچ عنوان نباید حرارت دهی در بین انجام این عمل متوقف شود زیرا ممکن است باعث مشکلاتی مانند عدم صاف بودن میلگرد جوش داده شده شود.
  3. متوقف کردن حرارت دهی و فشار دادن میلگرد از دو طرف
    در این مرحله حرارت دهی به میلگردها به صورت کامل متوقف می‌شود و دیگر حرارتی وارد میلگرد نخواهد شد و میلگرد ها با استفاده از ابزار آلات مخصوص از دو طرف به یکدیگر فشار داده شده و پرس می‌شوند.
    یکی از مواردی که در این زمینه باید مراقب ها نبود عدم ایجاد اکسید روی میلگرد است. به صورت کلی اگر در مرحله قبل میلگرد به صورت کامل حرارت دهی شده باشد، و به یکباره حرارت متوقف شود و عمل فشار دادن میلگردها روی یکدیگر انجام شود، تا حدود زیادی فرایند انجام این کار بهبود پیدا کرده و اکسیدی روی میلگرد ایجاد نمی‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر نسبت به جوش فورجینگ می توانید با کاوه ساخت همراه باشید و در صورت بروز هر گونه سوالی با مشاوران کاوه ساخت در تماس باشید.